07. 05. 2007

Fodboldspillere skal på skolebænken

En ny undersøgelse fra Spillerforeningen afslører, at langt størstedelen af de danske fodboldspillere gerne vil tage en videregående uddannelse. Men kun en tredjedel får en videregående uddannelse, viser undersøgelsen.

Derfor tager danske fodboldspilleres interesseorganisation, Spillerforeningen, nu i samarbejde med Syddansk Universitet et nyt initiativ, der skal få flere fodboldspillere på skolebænken, mens de spiller fodbold. Syv af landets otte universiteter er allerede tilknyttet initiativet.

Det nye initiativ Study4player blev præsenteret ved et arrangement (mandag 7. maj kl. 17.00) på Syddansk Universitet, hvor bl.a. fodboldspilleren Michael Gravgaard, der spiller på landsholdet og FCK, udtalte sin begejstring:

Når man først har stoppet sin fodboldkarriere, kan det være pokkers svært at mobilisere energi til at sætte i gang med en uddannelse. Derfor er Study4player et tiltrængt koncept, fordi man kan udvikle sin fodboldkarriere samtidig med sin uddannelse,” siger Michael Gravgaard.

Study4player skal samtidig arbejde for, at landets uddannelser udvikler bedre tilbud om vejledning, støtte og fleksibilitet til fodboldspillere og andre elitesportsudøvere, så de får nemmere ved at kombinere elitesporten med en universitetsuddannelse.

”Det er godt, at Study4player også skal arbejde for, at uddannelserne tager lidt mere hensyn til, at vi fodboldspillere og andre elitesportsfolk har noget mindre tid til vores uddannelse end andre studerende. Så vi f.eks. ikke er nødt til at afbryde vores uddannelse, alene fordi vi har problemer med at overholde en tidsfrist”, fortæller Michael Gravgaard.

Michael Gravgaard har selv været nødt til springe fra en uddannelse som revisor, fordi en tidsfrist ikke levnede plads til fodboldkarrieren. Og selv om han havde studeret i mere end fire år og var en af de dygtigste studerende på sin årgang, kunne han ikke få dispensation fra tidsfristen.

Bygget på succes

Study4player bliver bygget på erfaringerne fra en relativt ny ordning for elitesportsudøvere på Syddansk Universitet, hvor omkring 50 elitesportsudøvere i Odense, Esbjerg, Kolding og Sønderborg nu i hverdagen får støtte og vejledning.

Rektor for Syddansk Universitet, Jens Oddershede, understreger, at der i Study4player ligesom universitets eget tilbud ikke bliver slækket på et eneste fagligt krav over for elitesportsudøverne i Study4player:

Vi har at gøre med fodboldspillere og andre sportsfolk, der er vant til at være på A-holdet. De vil naturligvis ikke have en B-uddannelse. Med andre ord bliver der under ingen omstændigheder slækket på de faglige krav.

De 7 andre universiteter, der allerede nu er tilknyttet Study4player, er Copenhagen Business School, Danmarks Tekniske Universitet, Københavns Universitet, IT-Universitetet, Roskilde Universitetscenter, Aalborg Universitet og Århus Universitet. Hvert af disse universiteter har nu en fast kontaktperson, der arbejder sammen med Study4players kontor på Syddansk Universitet i Odense. De fleste steder fungerer kontaktpersonen samtidig som vejleder for elitesportsudøvere, der søger ind eller går på universitet.

Alle elitesportsudøvere er velkomne

Selvom Study4player er udviklet af Spillerforeningen, der er interesseorganisation for de danske fodboldspillere, tilbydes ordningen også til andre elitesportsudøvere. Mads Øland forklarer:

Vi har naturligvis i første omgang fokus på, at fodboldspillerne kommer i gang med en ordentlig uddannelse. Vi starter derfor også med at opsøge fodboldspillerne ude i deres klubber, men andre elitesportsudøvere er velkommen til at henvende sig, så vi får endnu flere veluddannede sportsfolk på topplan.

Martin Borre fra OB, der selv har gået på en kort videregående uddannelse, er glad for, at hans sportsgren og forening på den måde tage et initiativ før andre:

Jeg er som fodboldspiller glad og stolt over, at vores egen forening går foran, så flere fodboldspillere får mulighed for at passe deres træning og ugentlige kampe, samtidig med at de tager en uddannelse. Jeg er sikker på, at vi fodboldspillere vil kvittere ved at yde en 100 % indsats på uddannelserne.

Billedmateriale bliver tilgængeligt senere

Til service for pressen vil der kort efter pressemødets start blive uploadet copyright-frit billedmateriale fra pressemødet til følgende adresse:

Se mere på www.study4player.dk

Undersøgelsen er afviklet i samarbejde med DefgoNet.

Bygget på succes

Alle elitesportsudøvere er velkomne

Billedmateriale bliver tilgængeligt senere

Se mere på www.study4player.dk

Undersøgelsen er afviklet i samarbejde med DefgoNet.