30. 04. 2007

Rødt kort på 1. maj

I Randers, Århus, Esbjerg og København får de røde flag i år selskab af de røde kort ved de traditionsrige 1. maj-arrangementer. Morten Wieghorst er blandt talerne. Foto: © Per Kjærbye.Den 1. maj går fire fodboldspillere fra Superligaen på talerstolen ved fagbevægelsens 1. maj arrangementer for at tale mod racisme. Racisme er et stadig mere udbredt problem ikke mindst under fodboldkampe, hvor fodboldspillere med anden etnisk baggrund jævnligt udsættes for racistiske tilråb fra grupper blandt tilskuerne.

De fire spillere er tidligere landsholdsspiller og Brøndby-spiller Morten Wieghorst, der i dag er træner for FC Nordsjælland, AGF-spilleren Peter Graulund, Søren Pedersen fra Randers FC og Lars Winde, EfB. Initiativet er en del af Spillerforeningens kampagne ”Giv Racismen Det Røde Kort”.

"Vi er rigtig glade for, at spillerne har valgt at bruge 1. maj på at gå op imod den racisme, som mange spillere med anden etnisk baggrund udsættes for, når de udfører deres arbejde på banen. LO bakker 100 procent op om Spillerforeningens kampagne ”Giv Racismen Det Røde Kort”. Racisme både i og uden for stadion er komplet uacceptabelt og det skal bekæmpes, hver eneste gang det stikker sit grimme fjæs frem," siger LO´s næstformand Tine Aurvig-Huggenberger.

De fire nævnte spillere taler følgende steder 1. maj:
  • Morten Wieghorst taler sammen med Spillerforeningens direktør Mads Øland i Fælledparken kl. 14.00.
  • Peter Graulund taler kl. ca. 14.20 i Tangkrogen i Århus
  • Søren Pedersen taler mellem 14.30-15.00 på Skovbakken i Randers
  • Lars Winde taler kl. 15.00 i Gryden, Vognbølsparken, Esbjerg.
"Drop tilråbene mod de mørke spillere. Det fremstiller kun dig selv som jubel-idiot på superliga-niveau,” siger de fire fodboldprofiler i en fælles udtalelse.

Kampagnen støttes af virksomhederne - Nordea, Arriva, A-pressen, Adecco - samt Integrationsministeriet og LO. Ideen til kampagnen opstod for flere år siden på baggrund af henvendelser fra medlemmer af Spillerforeningen, der var bekymrede over tonen over for spillere med anden etnisk baggrund.

Disse fodboldspillere bad deres forening om hjælp til at tackle problemet med abe-lyde og smædesange mod de etniske spillere. Som led i kampagnen tager et ambassadørkorps af superligaspillere ud og besøger skoler, uddannelsesinstitutioner og virksomheder, der er interesseret i besøg.

Yderligere oplysninger:

Giv racismen det røde kort, projektlederne:

Simon Christensen tlf.: 51 20 54 08

Dan Hirsch Sørensen tlf.: 41 56 96 64.

Læs mere om kampagnen på
www.spillerforeningen.dk og www.stopracismen.dk.

Disclaimer: Brug af tilknyttede billede er ikke tilladt uden særskilt tilladelse af Per Kjærbye.Den 1. maj går fire fodboldspillere fra Superligaen på talerstolen ved fagbevægelsens 1. maj arrangementer for at tale mod racisme. Racisme er et stadig mere udbredt problem ikke mindst under fodboldkampe, hvor fodboldspillere med anden etnisk baggrund jævnligt udsættes for racistiske tilråb fra grupper blandt tilskuerne.

De fire nævnte spillere taler følgende steder 1. maj:
  • Peter Graulund taler kl. ca. 14.20 i Tangkrogen i Århus
  • Søren Pedersen taler mellem 14.30-15.00 på Skovbakken i Randers
  • Lars Winde taler kl. 15.00 i Gryden, Vognbølsparken, Esbjerg.

Yderligere oplysninger:

Giv racismen det røde kort, projektlederne:

Simon Christensen tlf.: 51 20 54 08

Dan Hirsch Sørensen tlf.: 41 56 96 64.

Læs mere om kampagnen på
www.spillerforeningen.dk og www.stopracismen.dk.