23. 02. 2007

Spillerforeningen og Lyngby giver racismen det røde kort

Spillerforeningen har på baggrund af racisme-episoden i forbindelse med træningskampen mellem F.C. Københavns reserver og topholdet i 1. division, Lyngby Boldklub, tilbudt Lyngby Boldklub en hjælpende hånd.I forbindelse med Lyngby Boldklubs første hjemmekamp i foråret, den 5. april mod Køge, markerer alle i og omkring Lyngby modstanden mod racismen. Klubben, spillerne og den officielle fanklub, Blue Vikings, vil denne dag tage kraftigt afstand fra racismen og i særdeleshed de Lyngby-fans, der kastede grimme skygger over dansk fodbold med deres racistiske tilråb efter tre mørke FCK-spillere forleden. Det er Spillerforeningens kampagne, Giv racismen det røde kort, der nu sammen med Lyngby Boldklub vil tage fat på racisme-problemet i Lyngby.

”Vi må erkende, at vi har brug for hjælp i den her sag, hvis vi skal komme problemet til livs. Derfor er vi meget glade for, at Spillerforeningen nu har tilbudt at hjælpe os. Vi er meget interesserede i at vise, at Lyngby Boldklub ikke vil tillade, at en flok racistiske fans ødelægger klubbens renommé. I øvrigt er det naivt at tro, at problemet kun eksisterer i Lyngby, så derfor opfordrer vi alle parter i dansk fodbold til nu at tage fat på problemet,” siger Lyngby Boldklubs formand, Martin Strouhal.

Også spillerne er klar til at bakke op. Selv om der står vigtige point på spil i bestræbelserne på at rykke op i SAS Ligaen, synes Lyngby-anfører Morten Petersen, at forårets første hjemmekamp mod Køge, også er meget vigtig på en anden front.

”Det er vigtigt, at vi får dialogen om racisme nu, for der er et problem i dansk og international fodbold. Problemet er jo ikke isoleret til Lyngby, men det er os, der er i fokus lige nu. Vi håndterede ikke problemet korrekt i lørdags. Vi skulle aldrig have spillet kampen færdig. Men hvis der kommer en dialog nu, ved andre måske, hvordan de skal tackle problemet i lignende sager. Vi skal have nogle spilleregler på området, så alle ved, hvad der skal gøres. Vi spillere vil rigtig gerne markere vores modstand mod racisme,” siger Morten Petersen.

Ud over at spillerne vil give racismen det røde kort umiddelbart før kick-off, planlægges flere andre initiativer. Bl.a. vil Lyngby Boldklubs officielle fanklub, Blue Vikings, også støtte op om initiativet og bl.a. dele flyers ud blandt publikum.

”Vi vil gøre alt for at vise, at vi ikke vil tolerere de racistiske fans. Den slags mennesker er ikke rigtige Lyngby-fans,” siger den nyvalgte formand for Blue Vikings, Mette Christensen.

I Spillerforeningen er man tilfredse med Lyngby Boldklubs initiativ.

”Der skal være plads til de fleste i og omkring fodbold, og det er der heldigvis også. Men der skal ikke være plads til de tåber, der synes, det er smart at komme med racistiske tilråb. Fra Giv racismen det røde kort-kampagnen er vi meget glade for, at Lyngby nu sammen med os tager fat på problemet. Det problem, som Lyngby har, står klubben jo ikke alene med. Det er et problem i både det danske og det internationale samfund, og det må ikke få lov til at vokse sig større,” understreger projektleder Dan H. Sørensen fra Giv racismen det røde kort.

Yderligere oplysninger:

Dan H. Sørensen, projektleder, Spillerforeningen, tlf: 41 56 96 64.

Martin Strouhal, formand Lyngby Boldklub, tlf.: 41 38 27 50 og

Mette Christensen, formand for Blue Vikings, tlf.: 22 15 16 62.I forbindelse med Lyngby Boldklubs første hjemmekamp i foråret, den 5. april mod Køge, markerer alle i og omkring Lyngby modstanden mod racismen. Klubben, spillerne og den officielle fanklub, Blue Vikings, vil denne dag tage kraftigt afstand fra racismen og i særdeleshed de Lyngby-fans, der kastede grimme skygger over dansk fodbold med deres racistiske tilråb efter tre mørke FCK-spillere forleden. Det er Spillerforeningens kampagne, Giv racismen det røde kort, der nu sammen med Lyngby Boldklub vil tage fat på racisme-problemet i Lyngby.

I Spillerforeningen er man tilfredse med Lyngby Boldklubs initiativ.

Yderligere oplysninger:

Dan H. Sørensen, projektleder, Spillerforeningen, tlf: 41 56 96 64.

Martin Strouhal, formand Lyngby Boldklub, tlf.: 41 38 27 50 og

Mette Christensen, formand for Blue Vikings, tlf.: 22 15 16 62.