12. 11. 2008

Mariann Gajhede Årets Kvindelige Fodboldspiller 2008

Det blev landsholdets midtbanedynamo, Mariann Gajhede Knudsen, der løb med prisen som Årets Kvindelige Fodboldspiller 2008 efter flotte indsatser på både klubplan i Fortuna Hjørring samt landsholdet. Foto er til fri distribution

Kåringen er ekstra prestigefuld, fordi der er kollegerne, de kvindelige danske fodboldspillere, der har peget på midtbanespilleren.

Flemming Nielsen, der i særdeleshed kender Mariann Gajhede Knudsen, qua sin stilling som cheftræner for Fortuna Hjørring, fortæller:

Hun er en af de bedste defensive balancespillere i Europa, og hun har en utrolig stor betydning for landsholdet. Hun er teknisk meget dygtig, og hendes blik for spillet i de små områder og hendes førsteberøring er outstanding. Hun er en enormt dygtig bolderobrer, der erobrer mange bolde hårdt, men fair. Det er sjældent, at hun laver frispark.

Han fortsætter:

Hendes største styrke er, at hun er ekstrem målrettet. Hun har en målrettethed, der er langt ud over det normale. En målrettethed man ellers kun ser i de individuelle sportsgrene som bl.a. roning. Hvis man på den anden side skulle komme med en ting, som hun kan forbedre, må det blive afslutninger fra distancen. Hvis hun får den dimension med i sit spil, vil hun noget nær være en komplet spiller.

Spillerforeningens formand, Thomas Lindrup, der overrakte prisen på Aalborg Stadion, siger selv om Årets Kvindelige Fodboldspiller: ”Mariann har gjort det utroligt flot i 2008 både i Fortuna Hjørring og på landsholdet. Kronen på værket var en fantastisk indsats på midtbanen mod Ukraine med et hav af bolderobringer,” med henvisning til Danmarks flotte sejr på 1-0 over Ukraine, som betyder, at Danmark er repræsenteret ved EM 2009 i Finland.

Spillerforeningens formand fortsætter: ”Og så må vi ikke glemme, at prisen også har til formål at skabe øget opmærksomhed omkring kvindefodbolden. Derfor er det også glædeligt, at der netop mod Ukraine var så mange, der kom og bakkede op,” siger han og peger på de næsten 10.000 tilskuere, der skabte en flot ramme om skæbnekampen.

Prisen kommer som en tidlig fødselsdagsgave, da Mariann Gajhede fylder 24 på søndag. Hendes unge alder gør også, at vi i fremtiden kan forvente os endnu mere af profilen, der både fungerer i forsvaret og på midten.

Udover æren som Årets Kvindelige Fodboldspiller 2008, modtager Mariann Gajhede Knudsen trofæet ”Foden” af kunstneren Poul Isbak.

Spillerprofil - Mariann Gajhede Knudsen
Position: Central midtbane eller forsvar
Klub: Fortuna Hjørring
Fødselsdato: 16. nov. 1984
Højde: 177 cm
Vægt: 69 kg
A-landskampe: 51
U-kampe: 42

Facts
Spillerforeningen har siden 2000 kåret Årets Kvindelige Fodboldspiller, der har til formål at gøre opmærksom på vigtigheden af kvindefodbold i dansk fodbold samtidig med, at en profil hædres.

De nominerede udpeges først af spillertrupperne i 3F Ligaen og derefter stemmer Spillerforeningens kvindelige medlemmer på tre nominerede.

Tidligere vindere omfatter spillere som Cathrine Paaske Sørensen, der er løbet med prisen to gange, Merete Pedersen samt Katrine Pedersen, som fik æren sidste år.

Læs mere om kåringen her.

Han fortsætter:

Spillerprofil - Mariann Gajhede Knudsen
Position: Central midtbane eller forsvar
Klub: Fortuna Hjørring
Fødselsdato: 16. nov. 1984
Højde: 177 cm
Vægt: 69 kg
A-landskampe: 51
U-kampe: 42

Facts

Læs mere om kåringen her.