01. 05. 2008

Profiler giver racismen det røde kort

1. maj går spillerne på scenen i Silkeborg, Herning, Viborg og Odense. De markerer at racismen ikke hører hjemme i sporten eller det øvrige samfund. Foto: © Per Kjærbye.

Vi professionelle fodboldspillere er stolte over at være med til at bekæmpe den racisme vi desværre stadig oplever, ikke bare på banen, men også i samfundet generelt. Vi står sammen om et klart budskab.
Asbjørn Sennels, Viborg FF

Forleden oplevede vi igen racismen vise sit grimme ansigt. Det skete da ekstremistiske tilskuere syntes, at de skulle fejre Hitlers fødselsdag med bannere og sang under vores kamp imod Lolland Falster Alliancen. Hvis man synes der er grund til at fejre Hitlers fødselsdag, hører man ikke hjemme i en fan-klub.

Steven Lustü, Silkeborg IF

På tværs af klubber og divisioner er vi enige om, at vi vil have en sport, der er fri for racisme og fremmedhad. Det gælder på banen, men også på tilskuerpladserne.
Morten Bisgaard, OB

For os er det kun én farve, der tæller og det er klub-farverne.
Christopher Poulsen, FC Midtjylland

Initiativet er en del af Spillerforeningens kampagne Giv Racismen Det Røde Kort, der har været aktivt kørende i to år. Projektet støttes af en række private virksomheder samt af Integrationsministeriet.

Markeringerne 1. maj bliver til i et samarbejde med LO.

For yderligere information kontakt projektleder, Simon Christensen, tlf.: 51 20 54 08, eller Dan Sørensen 41 56 96 64

Asbjørn Sennels, Viborg FF

Steven Lustü, Silkeborg IF

Morten Bisgaard, OB

For os er det kun én farve, der tæller og det er klub-farverne.
Christopher Poulsen, FC Midtjylland

Markeringerne 1. maj bliver til i et samarbejde med LO.