13. 03. 2009

CAS: FCM hentede ulovligt mindreårige spillere

Den Internationale Sportsdomstol, CAS, stadfæster FIFA’s afgørelse om, at FC Midtjylland ulovligt hentede mindreårige nigerianske spillere til klubben i 2006 og 2007. Foto © Per Kjærbye.I februar 2007 valgte den internationale spillerforening, FIFPro, at indberette DBU og FC Midtjylland for at bryde FIFA’s regelsæt om import af mindreårige spillere. Spillerne, der alle var i alderen 16-17 år, fik af DBU udstedt spillerlicenser som amatørspillere i klar modstrid med § 19 i FIFA’s regelsæt. Derfor blev klubben og forbundet mødt med en misbilligelse fra FIFA’s side i januar 2008 for handel og accept heraf med mindreårige spillere.

Samtidigt blev det indskærpet, at det vil medføre alvorlige konsekvenser, hvis klubben fortsætter importen af mindreårige spillere.

DBU accepterede dommen, mens FC Midtjylland valgte at anke, hovedsageligt med den begrundelse at FIFA’s regler ikke gjaldt, idet de afrikanske spillere var i Danmark som studerende. Dette argument vandt imidlertid ikke gehør hos CAS, der altså i dag stadfæstede FIFA’s afgørelse uden mulighed for anke.

Dommens konklusion lyder:
Based on the foregoing, and after taking into due consideration all evidence produced and all arguments made, the Panel finds that the Apellant has breached Art. 19 of the Regulations for the Status and Transfer of Players and that it was justified to impose a sanction for the registration of the Players. Furthermore, the Panel is of the opinion that the nature and the level of sanction imposed on the Appellant is totally appropriate.

Direktør for Spillerforeningen, Mads Øland, der også er bestyrelsesmedlem i FIFPro, er glad for afgørelsen og henviser til FIFA’s regelsæt: ”FIFA’s beskyttelsesregler imod trafficking af unge spillere fra andre kontinenter er heldigvis meget klare. CAS-dommen er derfor også krystalklar. FC Midtjylland brød reglerne.

Han uddyber baggrunden for regelsættet: ”FIFA's regler, der skal beskytte imod trafficking af mindreårige fra den tredje verden, skal alle klubber overholde - også FC Midtjylland. Reglen er nødvendig. Ellers ender vi i den ubehagelige situation, hvor mange europæiske klubber vil kappes om at hente en stor mængde håbefulde mindreårige spillere ind. Efter en grovsortering vil de fleste blive sendt hjem med et nederlag i bagagen. Eller endnu værre så bliver de sendt fra klub til klub i Europa. Kun få slipper igennem nåleøjet, som det har været tilfældet i FC Midtjylland.

For yderligere information kontakt direktør i Spillerforeningen, Mads Øland, på 23 20 07 15.

Den Internationale Sportsdomstols afgørelse

FIFA undersøger FCM og DBU i sag om nigerianske spillere