09. 07. 2009

DBU og Divisionsforeningen må handle: Jævnere fordeling af Tv-midler og bedre vilkår for divisionsklubberne

Frem var umådeligt tæt på at blive den tredje klub i Viasat Divisionen, der måtte gå konkurs i år. Spillerforeningen opfordrer DBU og Divisionsforeningen til en mere jævn fordeling af Tv-midlerne for sikre bedre grundlag for eksistens i 1. og 2. division.

Foto © Per Kjærbye

Der er for stor forskel på fordelingen af Tv-midlerne til klubberne i hhv. SAS-ligaen og divisionerne, hvilket har været stærkt medvirkende til klubbernes svære kår i 1. og 2. division, der bl.a. har budt på konkurser i Køge BK og FC Amager. Spillerforeningen opfordrer nu DBU og Divisionsforeningen til handling for også i fremtiden at sikre kontraktfodbold i 1. og 2. division.

Direktør i Spillerforeningen, Mads Øland, uddyber: ”Vi har brug for en glidende overgang af kontraktfodbold fra 2. division til SAS-ligaen for at styrke dansk fodbold. I dag er forskellen fra 1. division til Superligaen alt for stor, og skævvridningen ser kun ud til at blive større.

Han fortsætter: ”I det hele taget skal fokus på divisionerne øges igennem mere eksponering, bedre planlægning og altså en mere jævn fordeling af midlerne. Det er på tide, at DBU ser indad og får rettet op på disse ting. Samtidig støtter vi DBU i, at der skal indføres øget kontrol med klubberne.

FC Amager gik konkurs i april og Køge BK led samme skæbne i februar, mens BK Frem akkurat klarede skærene og fandt en løsning i starten af juli. Desuden har en række andre divisionsklubber haft problemer med at få økonomien til at hænge sammen, herunder Hvidovre IF og Kolding FC.

For yderligere oplysninger kontakt Mads Øland, direktør i Spillerforeningen, på tlf. 23 20 07 15.

Foto © Per Kjærbye