28. 03. 2009

FC Amager begæret konkurs - Spillerforeningen klar til at hjælpe spillerne

FC Amager har i dag fortalt spillerne, at klubben går konkurs. Det har ikke været muligt at skaffe den nødvendige kapital til den videre drift. Spillerforeningen arbejder for at sikre spillernes lønninger, feriepenge og pension.

Den svære økonomiske tid har krævet endnu et offer i den danske 1. division, Viasat Divisionen, efter at Køge Boldklub i februar måtte dreje nøglen om. Spillerne i FC Amager står nu uden klub, men Spillerforeningen vil via Lønmodtagernes Garantifond (LG) sikre, at de får, hvad de er berettiget til.

Anders Jochumsen, nu tidligere anfører i FC Amager, udtaler: "Vi spillere er i dag blevet informeret om, at klubben går konkurs. Dette stiller os i en svær situation, hvor træning er afløst af møder med Spillerforeningen, som vi glæder os over står klar med hjælp og rådgivning."

Formand i Spillerforeningen, Thomas Lindrup, uddyber: ”Det er altid sørgeligt, når en klub ikke klarer sig, og det kan have store konsekvenser for fansene, ansatte og ikke mindst spillerne, som vi repræsenterer. Men vi står klar med vores akut-beredskab for at tage os af vores medlemmer og sikre dem, at de får, hvad de har krav på. Det drejer sig bl.a. om tre måneders løn fremadrettet, og der er mange ude i FC Amager, som virkelig ville blive ramt, hvis ikke deres løn blev sikret.

Spillerforeningen vil assistere sine medlemmer i FC Amager med at anmelde deres krav til LG. Spillerne er berettiget til bl.a. at modtage løn og pension, der ikke er udbetalt, minimum tre måneders fremadrettet løn og pension samt feriepenge via LG. Yderligere krav fra spillerne - fx hvis en spiller har lagt ud for fodboldstøvler, en scanning eller lignende - vil blive rejst overfor boet.

Spillerforeningen vil også sikre, at spillerne hurtigst muligt kan komme videre til andre klubber. Det er muligt at opnå dispensation til at skifte klub i denne situation uanset reglerne om transfervinduer.

De fleste fodboldklubber har generelt en sund og stærk økonomi. Men det er blevet mere tydeligt i løbet af de seneste måneder, at flere klubber har haft svært ved at betale spillernes løn til tiden. Desværre tyder meget på, at yderligere klubber i den kommende tid vil få problemer med at indfri sine forpligtigelser, som eksempelvis en rettidig udbetaling af lønnen. Derfor er det for professionelle fodboldspillere vigtigere end nogensinde før at have Spillerforeningen i ryggen.

Thomas Lindrup uddyber: "Hvis lønnen kommer med nogle dages forsinkelse eller hvis feriepengene udebliver, er det krisetegn, som spillerne skal reagere på. I Spillerforeningen bruger vi nu megen tid på at oplyse vores medlemmer om deres rettigheder og muligheder, når der er problemer."

For yderligere information kontakt Spillerforeningens formand, Thomas Lindrup, på mobil 22 99 33 73.