01. 04. 2009

Lav turneringsplanen om i Viasat Divisionen, DBU

Både Køge BK og FC Amager er gået konkurs, og den videre turneringsplan i 1. division er uhensigtsmæssig. Derfor opfordrer Spillerforeningen DBU’s turneringsudvalg til at ryste posen og få lagt en ny plan.

Spillerforeningen anerkender, at det er nødvendigt at taberdømme klubben 0-3 i de resterende kampe, men af sportslige og image-mæssige grunde, bør den resterende del af turneringen lægges om.

De to klubbers konkurs betyder, at der i langt de fleste runder vil sidde to klubber over. Desuden følges normal kutyme ikke, nemlig at alle de sidste kampe i divisionen afvikles samtidigt. Viborg FF, der i øjeblikket ligger nummer 1, har fx ingen kamp i sidste runde. Spillerforeningen opfordrer derfor DBU’s turneringsudvalg til grundigt at undersøge mulighederne for en omstrukturering af turneringsplanen. På den måde vil alle klubber få optimeret deres tid, og de to oprykkere vil ikke mindst få bedre tid til at forberede sig til SAS Ligaen.

Thomas Lindrup, formand i Spillerforeningen, udtaler: ”Der vil være nogle sportslige uhensigtsmæssigheder, lige meget hvordan dette bliver grebet an, men DBU’s manglende ageren hjælper i hvert fald ikke. Det kan ikke være rigtigt, at man i 1. Division bliver bekendt med udtryk som HVUK og UVUK (hhv. hjemmehold/udehold vundet uden kamp) runde efter runde, som det normalt kun ses i serie-fodbold og lignende. På den måde vil man konstant blive mindet om, at det hele sejler.”

Konkurserne betyder, at resultaterne fra Køge BK’s og FC Amagers spillede kampe står ved magt, mens de to klubber taber resten af deres kampe 0-3. Den store taber i bundstriden ligner LFA, der, som eneste hold under stregen, ligger hele 15 point efter Hvidovre.

For yderligere oplysninger kontakt formand i Spillerforeningen, Thomas Lindrup, på tlf. 22 99 33 73.