02. 12. 2009

Mia Brogaard kåret til Årets Kvindelige Fodboldspiller 2009

Det blev Brøndby IF’s midtbanespiller, Mia Brogaard, der løb med prisen som Årets Kvindelige Fodboldspiller 2009 efter en flot sæson krydret med masser af mål.

Billedet er til fri afbenyttelse.

Kåringen er ekstra prestigefuld, fordi det er kollegerne, de kvindelige danske fodboldspillere, der har peget på midtbanespilleren. Mia Brogaard har i år fået sit gennembrud på midtbanen efter at være blevet rykket op fra pladsen som højre back.

28-årige Mia Brogaard går i Brøndby under betegnelsen Mrs. Brøndby. Hun har været i klubben i 10 år og er derfor den spiller i truppen, der har været længst i Brøndby. Faktisk har hun været med lige siden, at kvinderne for alvor driblede sig ind i den blå-gule klub. Og det er blevet til seks DM-titler og tre pokaltitler samt mere end 50 landskampe for Mia Brogaard.

Selv er hun rigtig stolt af titlen som Årets Kvindelige Fodboldspiller: ”Den titel betyder rigtig meget for mig. Jeg blev både glad og overrasket, da valget faldt på mig, og det er vel den bedste titel, man kan få som fodboldspiller. For det er både med- og modspillere, der har valgt mig, så det gør kåringen meget speciel. Jeg har også haft et rigtigt godt år. Jeg har fået større betydning for Brøndby end tidligere, og mange har nok lagt meget mere mærke til mig i år, fordi jeg har fået en mere synlig plads på banen. Nå ja, og så er jeg begyndt at score mål, det tæller vel også lidt. Pladsskiftet har klart betydet noget for min motivation, og jeg har stor lyst til at blive endnu bedre næste år,” siger Mia Brogaard, der nu har fået endnu en titel til samlingen.

Mia Brogaards træner i Brøndby, Klavs Rasmussen, synes, at kåringen af hende som Årets Kvindespiller er yderst fortjent. Og han peger på, at de øvrige spillere formentlig har valgt Mia Brogaard ud fra ”det havde vi ikke set komme-kriteriet”: ”Jeg tror, at spillerne i ligaen er blevet lige så overraskede, som jeg blev. Mia Brogaard er pludselig blevet en spiller, som man skal til at holde øje med og tage med i sit taktiske oplæg,” fortæller Klavs Rasmussen.

Årets Kvindelige Fodboldspiller 2009 - Mia Brogaard
Position: Midtbanespiller
Klub: Brøndby IF
Fødselsdato: 15. oktober 1981
Højde: 165
A-landskampe: 55

Om kåringen
Spillerforeningen har siden 2000 kåret Årets Kvindelige Fodboldspiller, der har til formål at gøre opmærksom på vigtigheden af kvindefodbold i dansk fodbold samtidig med, at en profil hædres.

De nominerede udpeges først af spillertrupperne i 3F Ligaen, og derefter stemmer Spillerforeningens kvindelige medlemmer på tre nominerede.

Tidligere vindere omfatter spillere som Cathrine Paaske Sørensen, der er løbet med prisen to gange, Merete Pedersen, Katrine Pedersen samt Mariann Gajhede Knudsen, som fik æren sidste år.

Billedet er til fri afbenyttelse.

Årets Kvindelige Fodboldspiller 2009 - Mia Brogaard
Position: Midtbanespiller