10. 02. 2009

Spillerforeningen forudser vanskeligheder i flere klubber

Mange klubber står over for en svær økonomisk tid, hvilket i sidste ende også vil kunne komme til at ramme spillerne. Spillerforeningen arbejder for at sikre sine medlemmer bedst muligt.

Indledningsvis skal vi understrege, at de fleste klubber i vores branche generelt har en sund og stærk økonomi. Men i løbet af de seneste måneder har Spillerforeningen erfaret, at flere klubber har haft svært ved at betale spillernes løn til tiden. I nogle klubber har ledelsen varslet overfor sine spillere, at der kæmpes for at sikre en rentabel drift og at likviditeten er meget presset. Desværre tyder alt på, at endnu flere klubber i den kommende tid vil få problemer med at indfri sine forpligtigelser rettidigt. Derfor er det for professionelle fodboldspillere vigtigere end nogensinde før at have Spillerforeningen i ryggen.

Formand i Spillerforeningen, Thomas Lindrup, uddyber:
Den generelle økonomiske krise presser vores klubber. Løn og feriepenge kommer flere steder med forsinkelse. Vi står i Spillerforeningen på spring med vores akut-beredskab for vores medlemmer, når det brænder på."

I tilfældet Kolding FC var Spillerforeningen midt i januar måned med til at finde en god løsning både for spillerne og klubben. Det indebar godt nok en lønnedgang på 20 % i 12 måneder for spillerne. Men løsningen sikrede klubbens eksistens samt ikke mindst adskillige arbejdspladser på længere sigt.

4. februar gik Køge Boldklub desværre konkurs. Derfor assisterer Spillerforeningen i øjeblikket sine medlemmer i klubben med at anmelde deres krav til Lønmodtagernes Garantifond (LG). I tilfælde af en klubs konkurs er spillerne berettiget til bl.a. at modtage løn og pension, der ikke er udbetalt, minimum tre måneders fremadrettet løn og pension samt feriepenge via LG. Yderligere krav fra spillerne - fx hvis en spiller har lagt ud for fodboldstøvler, en scanning eller lignende - vil blive rejst overfor boet.

Spillerforeningen assisterer i øjeblikket sine medlemmer i yderligere klubber, hvor der forekommer uregelmæssigheder, såsom at lønnen kommer med forsinkelse.

Thomas Lindrup uddyber:
"Hvis lønnen kommer med nogle dages forsinkelse eller hvis feriepengene udebliver, er det krisetegn, som spillerne skal agere på. I Spillerforeningen bruger vi nu megen tid på at oplyse vores medlemmer om deres rettigheder og muligheder, når der er problemer."

For yderligere information kontakt Spillerforeningens formand, Thomas Lindrup, på mobil 22 99 33 73 eller e-mail thomas.lindrup@spillerforeningen.dk.

Formand i Spillerforeningen, Thomas Lindrup, uddyber:

Thomas Lindrup uddyber: