05. 01. 2010

DBU skal nedbryde tabu omkring homoseksuelle

Spillerforeningen opfordrer DBU til at erkende, at der eksisterer et problem i dansk fodbold omkring tabuiseringen af homoseksualitet og homofobi, og at DBU må gøre en aktiv kampagneindsats på området.Spillerforeningen anerkender DBU’s værdigrundlag, som generelt vender sig imod diskrimination, men opfordrer fodboldforbundet til at anerkende, at det er nødvendigt i forhold til homofobien og tabuiseringen af homoseksualitet at gøre en særlig indsats. En række fodboldforbund i andre lande har allerede vist vejen og gør en aktiv og målrettet indsats.

Direktør Mads Øland uddyber: ”Der er brug for en stærk kampagne fra DBU imod homofobi og for nedbrydning af tabuet omkring homoseksualitet i fodbolden. DBU har klare målsætninger om at bekæmpe diskrimination, og en naturlig følge af dette må også være at bekæmpe homofobien specifikt, som vi må erkende har hårdt fat i vores miljø.

For yderligere oplysninger kontakt direktør i Spillerforeningen, Mads Øland, på 23 20 07 15Spillerforeningen anerkender DBU’s værdigrundlag, som generelt vender sig imod diskrimination, men opfordrer fodboldforbundet til at anerkende, at det er nødvendigt i forhold til homofobien og tabuiseringen af homoseksualitet at gøre en særlig indsats. En række fodboldforbund i andre lande har allerede vist vejen og gør en aktiv og målrettet indsats.