23. 08. 2010

Fair play: Dommeren dømmer, ikke spillerne

Kun dommeren bør vurdere, om en spiller har behov for behandling i kampe. Når spillere sætter sig i denne position, kan det misbruges til at trække tiden ud eller føre til hævnakter, hvis spillet sættes hurtigt i gang af modstanderen.

Der har i de sidste runder i SAS Ligaen været en række problematiske situationer i forbindelse med at spillere har haft forskellige opfattelser af fair play. Dette har ført til hævnakter og en hadsk stemning.

Spillerforeningen bakker op om fodboldspillets regler, der bl.a. er til for at undgå, at spillerne trækker tiden ud og understreger, at det er dommeren, der dømmer kampene. Hvis en spiller ligger i græsset, er det derfor op til dommeren at vurdere, om spillet skal stoppes eller ej.

Direktør i Spillerforeningen, Mads Øland, uddyber: ”De seneste eksempler med hævnakter og alt for aggressive spillere viser, at der er behov for, at alle spiller efter de samme regler og forudsætninger. I går i Brøndby var intensiteten ved at tage overhånd i begyndelsen af anden halvleg, fordi spillet fortsatte. Og i forrige runde førte et ”fair play”-indkast til en meget voldsom hævnakt. Det er den slags ting, vi skal have udryddet fra fodbold for at beskytte spillerne.

I kampen mellem FC Midtjylland og AaB i SAS Ligaens femte runde spillede Ronnie Schwartz videre efter at Frank Kristensen havde sendt bolden bevidst ud af banen. Dette førte til en alt for voldsom tackling af Martin Albrechtsen på Ronnie Schwartz, der medførte et rødt kort.

I gårsdagens kamp mellem Brøndby og OB var kampen ved at koge over i de første minutter af anden halvleg, fordi Brøndby spillede videre, mens Kalilou Traore stadig lå ned. Og i Silkeborg-Randers-kampen førte en lignende situation til en sen Silkeborg-udligning.

Der er en årsag til, at der findes en neutral dommer på banen. Så snart spillerne prøver at udfylde hans rolle, kan det nemt gå galt, fordi de netop ikke er neutrale. Derfor er det kun dommeren, der skal tage denne slags beslutninger i kampene,” siger Mads Øland.

Kun i tilfælde hvor spilleren er slemt skadet, og hvor dommeren har overset dette, bør spillerne selv skride ind.

Det siger sig selv, at hvis der ligger en spiller på banen, som har slugt tungen, og dommeren har overset det, så skal spillerne skride ind og tilkalde lægen,” slutter Mads Øland.

Kontakt direktør i Spillerforeningen, Mads Øland, på 23 20 07 15 for yderligere oplysninger.