29. 04. 2010

Giv Racismen Det Røde Kort stærkt kritisk over for ny DBU-linje

DBU’s disciplinærudvalg lægger op til en ny linje overfor racistiske udtalelser på banen. Fremover vil det skulle dokumenteres af den krænkede, at vedkommende er blevet udsat for racisme, hvilket i langt de fleste tilfælde reelt set er umuligt.

I forbindelse med Baba Collins’ udvisning efter at have slået ud efter Thomas Gaardsøe i kampen mellem FC Midtjylland og Esbjerg fB, beskyldte Baba Collins Thomas Gaardsøe for at være kommet med racistiske udtalelser.

Sagen er nu endt med en advarsel til Baba Collins fra DBU begrundet i, at FCM-spilleren ikke kan bevise udtalelserne. Projektleder i Spillerforeningens kampagne Giv Racismen Det Røde Kort, Simon Christensen, er stærkt bekymret over det nye tiltag:

Det er vigtigt at understrege, at vi ikke tager parti i denne konkrete sag, da der ikke findes beviser. Men det er urovækkende, at en spiller nu skal kunne bevise, at han er blevet udsat for racisme, for hvordan gør man det? Dommerne kan ikke høre alt, hvad der foregår på en fodboldbane, og derfor må spillerne være i deres gode ret til at sige til, hvis de bliver udsat for en racistisk udtalelse uden at skulle risikere at blive straffet for det.

Kampagnen opfordrer DBU’s disciplinærudvalg til at revurdere tiltaget men bakker op om den mere konsekvente linje over for racistiske udtalelser, som udvalget samtidig lægger op til.

For yderligere oplysninger kontakt projektleder i Giv Racismen Det Røde Kort, Simon Christensen på tlf. 51 20 54 08.