30. 03. 2010

Spillerforeningen vinder klagesag for Nocko Jokovic mod Randers FC

Spillerforeningen og Nocko Jokovic har fået rettens ord for, at det er klubbens ansvar, at der er sammenhæng mellem arbejdstid og ansættelsesrettigheder. Randers FC skal nu betale erstatning til Nocko Jokovic. Foto © Per KjærbyeDen 15. august 2003 indgik Nocko Jokovic kontrakt som bibeskæftiget med Randers FC. En bibeskæftigelse karakteriseres ved, at arbejdet som fodboldspiller er sekundært i forhold til en anden beskæftigelse. Men de mange og de meget tidlige træningspas betød, at det ikke var muligt for Nocko Jokovic at opnå anden ansættelse udenfor fodbolderhvervet, da hans fodbold arbejdstid var væsentligt mere end som bibeskæftiget.

Klubberne er kun forpligtet til at tegne forsikring for erhvervsevnetab for spillere på deltid og fuld tid. Men derimod ikke for spillere med fodbold som bibeskæftigelses.

I 2003 pådrog Nocko Jokovic sig en knæskade og blev efterfølgende erklæret fodboldinvalid. Randers FC’s havde imidlertid ikke tegnet forsikring for tab af erhvervsevne, da klubben, som nævnt, betragtede ansættelsen som en bibeskæftigelse.

Spillerforeningen har således i hele forløbet været af den opfattelse, at Randers FC har brudt overenskomsten ved at ansætte Nocko Jokovic som bibeskæftiget. Han skulle i stedet være ansat som deltidsbeskæftiget. Det har fodboldens Voldgiftsret nu givet Spillerforeningen ret i.

Formand i Spillerforeningen, Thomas Lindrup, udtaler i forbindelse med sagen:
Randers FC har omgået overenskomsten og dermed pligten til at tegne forsikring for permanent tab af erhvervsevne. Derfor har vi rejst krav om udbetaling af tab af erhvervsevne som professionel fodboldspiller fra Randers FC til Nocko Jokovic.

Thomas Lindrup fortsætter:
Vi er glade for at have fået rettens ord for, at Randers FC skulle have ansat Nocko på deltidsvilkår med tilhørende forsikringsdækning. Dette får betydning for alle fodboldspillere herhjemme.

Sagen udspringer af overenskomstens § 19, stk. 3:

For spillere ansat som deltidsbeskæftigede eller fuldtidsbeskæftigede tegner og betaler klubben forsikring mod permanent tab af erhvervsevne som professionel fodboldspiller.

For yderligere information kontakt formand i Spillerforeningen, Thomas Lindrup, på tlf. 22 99 33 73.Den 15. august 2003 indgik Nocko Jokovic kontrakt som bibeskæftiget med Randers FC. En bibeskæftigelse karakteriseres ved, at arbejdet som fodboldspiller er sekundært i forhold til en anden beskæftigelse. Men de mange og de meget tidlige træningspas betød, at det ikke var muligt for Nocko Jokovic at opnå anden ansættelse udenfor fodbolderhvervet, da hans fodbold arbejdstid var væsentligt mere end som bibeskæftiget.

Formand i Spillerforeningen, Thomas Lindrup, udtaler i forbindelse med sagen:

Thomas Lindrup fortsætter:

Sagen udspringer af overenskomstens § 19, stk. 3: