Artikel9.6.2011

Lyngby-sag skal prøves ved DBU's appeludvalg

Af Spillerforeningen

Klubberne er forpligtigede til at indsende alle dokumenter omkring spillere til DBU, og overtrædelse af dette skal medføre sportslige sanktioner. Spillerforeningen opfordrer derfor til, at Lyngby-sagen prøves ved DBU?s appeludvalg.Foto © Per Kjærbye / Fodboldbilleder.dk

Lyngby-sagen drejer sig om klubbens kontraktforhold med Kim Aabech, hvor der er fremkommet en tillægskontrakt, som ikke er indsendt til DBU’s godkendelse. Sagen er behandlet af DBU’s disciplinærudvalg og afsluttet her med en bøde på 75.000 kr. til Lyngby BK. Sagen kan nu ankes til DBU’s appeludvalg.

Direktør Mads Øland udtaler:

"Fra Spillerforeningens side mener vi, at denne sag skal have en anden instansbehandling – altså prøves for DBU’s appeludvalg. Der er meget afgørende principielle konsekvenser af denne sag for spillere og klubber. Altså er sagen væsentlig for fodboldbranchens velbefindende. Alene derfor håber vi på, at sagen føres til appeludvalget. Men behandlingen af sagen i disciplinærudvalget rejser også en lang række spørgsmål, fx om habilitet hos de dømmende udvalgsmedlemmer, og om der er foretaget en ordentlig efterforskning af sagen."

Han fortsætter: "Det er principielt vigtigt for beskyttelsen af Spillerforeningens medlemmer, at klubberne har pligt til at indsende den fulde kontrakt til DBU samt efterfølgende tillæg uden undtagelse. Sker dette ikke, skal der efter vores opfattelse gives en meget alvorlig sportslig sanktion til klubben."

"Disciplinærudvalget er efter deres kendelse tilsyneladende kommet frem til, at der blev indgået et bindende tillæg, som ikke blev indsendt til DBU af klubben. Kendelsen udtaler sig meget mystisk ikke om konsekvenserne af dette. Det er afgørende for os, at en behandling i appeludvalget kommer dybere ned i dette," slutter Mads Øland.

Få opdateringer fra os

Bliv opdateret på det seneste omkring Spillerforeningens aktiviteter og det danske fodbold miljø. Få nyheder og annonceringer af events direkte i din indbakke.