Artikel8.1.2011

William Kvist Årets Fodboldspiller 2010

Ved DR’s gallashow Sport 2010 i MCH Messecenter Herning er William Kvist foran den danske sportsverden blevet kåret som Årets Fodboldspiller 2010 af sine kolleger. Foto © Per Kjærbye

Spillerforeningens pris som Årets Fodboldspiller overrækkes hvert år af fodboldspillerne i Danmark samt de danske udlandsprofessionelle. 2010-udgaven tilfaldt altså midtbanedynamoen, ligesom det var tilfældet med prisen som Årets Profil i Superligaen 2010, som FCK’eren modtog i efterårets sidste runde i Parken mod Esbjerg.

I William Kvists forrygende sæson har han haft sin store andel i, at FCK er ubesejret i indeværende Superliga-sæson, og at klubben er avanceret til 1/8-delsfinalerne i Champions League. Den 25-årige CBS-studerende er efterhånden blevet til en rutineret og erfaren spiller på trods af sin forholdsvis unge alder og er derfor også blevet tildelt anførerrollen. William fik sin debut for A-landsholdet i 2007 og har siden da spillet 16 kampe – heriblandt blev han udtaget til VM i Sydafrika.

Selv siger William Kvist om at modtage prisen: "Jeg er super stolt over, at mine fodboldkolleger synes, at jeg har haft en god sæson. Det er meget overvældende at blive valgt som den bedste danske fodboldspiller overhovedet. Husk lige på, at jeg vinder foran spillerne i de store udenlandske klubber. Det er helt fantastisk, og det er et tegn på, at jeg sammen med FCK har været med til at præstere noget ekstraordinært."

Og han fortsætter: "Det er utroligt, at jeg nu kan sige, at jeg har vundet to fornemme priser i dansk fodbold. De to vigtigste. Først Årets Profil i Superligaen og så nu Årets Fodboldspiller. Jeg er ikke typen, der har været vant til at vinde priser, fordi jeg altid har været holdspilleren. Men det er dejligt, at mine fodboldkolleger sætter pris på, at den kollektive type også er utrolig vigtig for et fodboldhold."

William Kvist løb med prisen foran Martin Vingaard, Dennis Rommedahl, Simon Kjær og Anders Lindegaard. Tidligere vindere af prisen inkluderer en af de andre nominerede, nemlig Simon Kjær samt andre prominente navne som Martin Laursen, Daniel Agger, Christian Poulsen, Jon Dahl Tomasson, Ebbe Sand, Peter Schmeichel, Brian Laudrup, Michael Laudrup, Morten Olsen og Preben Elkjær.

Midtbaneslideren modtog i MCH Messecenter Herning en bronzekopi af den afdøde billedhugger Knud Nellemoses skulptur "Tacklingen" samt en Mercedes-Benz E-Klasse Cabriolet i en måned i foråret via Lease-a-Star.

Facts – William Kvist
Position: Central midtbane