Artikel29.11.2012

15 angribere fuldender FIFA FIFPro World XI-nomineringer

FIFA og FIFPro har præsenteret de 15 angribere, professionelle fodboldspillere verden over har nomineret til at indgå på verdensholdet, FIFA FIFPro World XI. Alle de nominerede til verdensholdet er hermed offentliggjort.

Når verdensholdet FIFA FIFPro World XI skal præsenteres til Ballon d’Or Gala den 7. januar 2013 vil tre angribere blive hædret for at være med på holdet. De tre spillere skal findes blandt de 15, som FIFA og FIFPro i dag har præsenteret – 15 spillere, de professionelle fodboldspillere over hele verden har valgt som dem, der har gjort det bedst i 2012.

De femten angribere, der har modtaget flest stemmer fra deres kollegaer verden over er (i alfabetisk orden):

• Sergio Agüero (Argentina og Manchester City)
  • Mario Balotelli (Italien og Manchester City)
  • Karim Benzema (Frankrig og Real Madrid)
  • Edinson Cavani (Uruguay og AS Napoli)
  • Didier Drogba (Elfenbenskysten og Shanghai Shenhua)
  • Samuel Eto’o (Cameroon og Anzhi Makhachkala)
  • Radamel Falcao (Columbia og Atletico Madrid)
  • Mario Gomez (Tyskland og Bayern München)
  • Zlatan Ibrahimovic (Sverige og Paris Saint-Germain)
  • Lionel Messi (Argentina og Barcelona)
  • Neymar (Brasilien og Santos)
  • Robin van Persie (Holland og Manchester United)
  • Cristiano Ronaldo (Portugal og Real Madrid)
  • Wayne Rooney (England og Manchester United)
  • Luis Suarez (Uruguay og Liverpool)

Kampen om pladsen blandt de tre angribere er en af de hårdeste på verdensholdet. Lionel Messi og Cristiano Ronaldo har de seneste år taget patent på hver deres angrebsplads, og det efterlader kun én plads til resten af feltet. Både den argentinske troldmand og målmaskinen fra Portugal har haft en plads på holdet de seneste fem år i træk. Kun John Terry har opnået det samme.

Konkurrencen blandt angriberne er enorm med spillere som Sergio Agüero, Mario Balotelli, Didier Drogba, Samuel Eto’o, Radamel Falcao, Mario Gomez, Zlatan Ibrahimovic, Robin van Persie og Neymar, der alle har haft et fantastisk år 2012.

Mario Balotelli er den eneste på listen, der ikke tidligere har været nomineret. Den italienske landsholdsspiller med rødder i Ghana har i det forgangne år vist sig som en helt særlig angriber i kraft af sin uforudsigelighed og skarphed foran mål.

Tre spillere ud af de femten nominerede har været nomineret til FIFA FIFPro World XI alle de år, holdet har eksisteret: Cristiano Ronaldo, Wayne Rooney og Samuel Eto’o. Rooney var på holdet sidste år, imens Eto’o var på holdet i 2005 og 2006. Derudover er Didier Drogba den eneste på listen, der tidligere har haft en plads på verdensholdet (2007).

FIFPro står for afviklingen af afstemningen for ottende år i træk og siden 2009 i et tæt samarbejde med FIFA. I efteråret har FIFPro udsendt 45.000 stemmesedler, hvor de danske spillere også har været blandt.

Facts om FIFA FIFPro World XI-nomineringerne 2012

• Lande med flest nominerede