Artikel27.2.2012

F.C. København har Danmarks Bedste Bane 2011/12

Spillerforeningen kårer sammen med Superligaens 12 anførere Danmarks Bedste Bane. Fra forårssæsonens start den 3. marts vil udeholdenes anførere bedømme kampbanerne. Målet er bedre baner og bedre fodbold.

Når forårssæsonen skydes i gang i weekenden, er det ikke kun jagten på titlen som Danmarksmester, der indledes. Startskuddet indleder nemlig også jagten på Danmarks Bedste Bane baseret på superligaanførernes bedømmelser.

Bygget på erfaringer fra England, Holland og Australien er målet at forbedre baneforholdene i den bedste danske række og samtidig at hædre de klubber og greenkeepers, der yder en særlig indsats for at forbedre spillernes betingelser på banen.

Formand i Spillerforeningen, Thomas Lindrup, forklarer om det nye tiltag:

- Vi ved, at vores kolleger i England, Holland og Australien har rigtigt gode erfaringer med at rate banerne, og at dette har været medvirkende til bedre baner. For Spillerforeningen er det helt oplagt at lade spillerne selv rette fokus mod deres arbejdsforhold. Det er også kommet til udtryk ved, at alle anførerne viser stor interesse i at deltage. Målet er bedre baner og bedre fodbold.

Rent praktisk kommer ratingen til at foregå ved, at udebaneholdenes anførere efter en kamp sender en SMS med en helhedsbedømmelse af banen fra 1-5; fra elendig til fantastisk. Ved sæsonens afslutning vil Danmarks Bedste Bane herefter blive fundet baseret på det bedste gennemsnit.

Ratingen inkluderer alle Superligaens anførere:

• AC Horsens: Niels Lodberg
  • AGF: Steffen Rasmussen
  • Brøndby IF: Clarence Goodson
  • FC København: Johan Wiland
  • FC Nordsjælland: Nicolai Stockholm
  • FC Midtjylland: Kristian Bak Nielsen
  • HB Køge: Thomas Guldborg Christensen
  • Lyngby BK: Mathias Tauber
  • OB: Anders Møller Christensen
  • Silkeborg IF: Henrik "Tømrer" Pedersen
  • SønderjyskE: Henrik Hansen
  • AaB: Thomas Augustinussen

Baseret på internationale erfaringer
Spillerforeningens bygger sit ratingsystem på erfaringer fra andre lande og spillerforeninger, hvor man i flere år har ratet og kåret de bedste fodboldbaner. I Holland har den hollandske spillerforening, VVCS, gode erfaringer med projektet, hvor kåringen har fået stor bevågenhed med øget konkurrence mellem klubbernes greenkeepers til følge.

I England har man i en årrække ratet banerne i de fire bedste engelske rækker, hvilket har givet store forbedringer i kvaliteten. Det såkaldte Sports Turf Research Institute, som forsker i sports- og fodboldbaner, tilbyder endda assistance med at forbedre kvaliteten af de baner, som scorer lavt i vurderingen.

Derudover har den australske spillerforening, PFA, siden 2009 ratet banerne med meget positive resultater til følge, ligesom spillerforeningerne i Norge og Østrig, har tiltag på vej, som skal forbedre banernes kvalitet.