Artikel22.5.2012

FC København vinder af Danmarks Bedste Bane 2011/12

FC København har Danmarks Bedste Bane. Det er resultatet af den afstemning, som Spillerforeningen i samarbejde med Superliga-anførerne lancerede ved forårssæsonens start.

Mens kampen om det danske mesterskab fortsat raser, ligger det allerede nu fast, at FC København løber med titlen Danmarks Bedste Bane. Superligaanførerne har siden forårssæsonens begyndelse den 3. marts været med til at vurdere banerne i Superligaen for at kåre Danmarks Bedste Bane.

Efter hver spillet udekamp har anførerne via sms givet deres helhedsvurdering af banerne på en skala fra 1-5; fra elendig til fantastisk. Efter 14 runder af forårssæsonen ligger det allerede nu fast, at FC København render med titlen. Den endelige stillingen med gennemsnittet i parentes er som følger:

1. FC København (4,33)
2. FC Midtjylland (3,88)
3. AC Horsens (3,50)
4. SønderjyskE (3,33)
5. AGF (3,14)
6. Brøndby IF (3,00)
7. AaB (2,75)
8. OB (2,75)
9. Silkeborg IF (2,71)
10. Lyngby BK (2,67)
10. FC Nordsjælland (2,67)
12. HB Køge (2,33)

Efter forårssæsonens første kamp i Parken, var der ellers ikke meget, der tydede på, at FC København skulle løbe af sted med titlen, da klubben blot scorede et 2-tal på skalaen. Men banens dårlige stand betød, at klubben valgte at skifte hele græstæppet, og siden da har Superliga-anførerne ikke givet FC København lavere end scoren 4. Groundsman hos hovedstadsklubben, Chris Hague, er da også både stolt og glad for, at det er hans bane, der løber med titlen:

- Det er fantastisk og rigtigt godt for hele klubben. Det er rart, at det arbejde, man laver, bliver værdsat og belønnet. Vi har en dedikeret og dygtig stab, som yder et fantastisk stykke arbejde. Derudover har vi stor erfaring med det her, og vi har en god forståelse for, hvad det kræver at skabe de bedste forhold og betingelser for spillerne.

Spillerforeningens ide om at lade anførerne kåre Danmark Bedste Bane, er inspireret af erfaringer fra udlandet, hvor det i flere lande har kørt i adskillige sæsoner. I år var så første gang, at konceptet blev gennemført i Danmark, og direktør Mads Øland er rigtigt godt tilfreds med forløbet:

- Først og fremmest tillykke til Chris Hague og FCK. Nu har vi startet Danmarks Bedste Bane op i forbindelse med forårssæsonen og allerede skabt opmærksomhed omkring både de gode og de dårligere baner. Det er forhåbentligt med til at skærpe konkurrencen klubberne imellem fra næste sæson på vej mod målet om bedre baner og bedre fodbold. Samtidig vil jeg godt sige tak til anførerne for deres vedvarende engagement i dette projekt.

I morgen vil Mads Øland overrække prisen som Danmarks Bedste Bane til Chris Hague i pausen mellem FC København og Silkeborg IF i Parken.

Udvalgt statistik

• HB Køge er eneste klub, der blev tildelt et 1-tal, mens FCK har fået hele fire 5-taller
  • Samlet gennemsnit for de 12 klubber: 3,09
  • Samlet gennemsnit for klubber med varme i banen: 3,27