Artikel2.1.2012

Kulturminister tager fejl - Racisme må aldrig accepteres

Kulturminister Uffe Elbæk (R) har ytret, at racisme i sporten må accepteres i visse situationer. Men Spillerforeningen vil aldrig acceptere racisme mod sine medlemmer.Kulturminister Uffe Elbæk giver til Ritzau udtryk for, at der i pressede situationer på en fodboldbane skal være forståelse for, at racistiske udtalelser kan forekomme. Spillerforeningen vil ikke anerkende synspunktet og håber, at kulturministeren overvejer sine udtalelser igen.

- Spillerforeningens medlemmer skal ikke udsættes for racisme på sit arbejde, hverken fordi kolleger eller tilskuere er oppe at køre under en kamp, siger Spillerforeningens formand, Thomas Lindrup.

Han peger samtidig på den allerede eksisterende lovgivning mod racisme, og den anti-racistiske indsats, der eksisterer på verdensplan:

- Heldigvis har vi i Danmark en lov mod racisme, og heldigvis har FIFA og UEFA og de fleste nationale fodboldforbund som DBU og det engelske FA en nultolerance over for racisme i sport. Så i fodboldens verden er der etableret lovgivning mod racisme, siger Thomas Lindrup.

- Kommer en spiller med racistiske udsagn, får han karantæne. Hvis en klubs tilskuere ytrer sig racistisk, får klubben en straf, uddyber Thomas Lindrup.

Spillerforeningen har oprettet kampagnen Giv Racismen Det Røde Kort, der siden 2006 har bekæmpet racisme på stadions og på skoler i hele landet ved at benytte fodboldspillere som rollemodeller.

Kontakt formand i Spillerforeningen, Thomas Lindrup, på 22 99 33 73 for yderligere kommentarer.

Foto © Anders Kjærbye / FodboldbillederKulturminister Uffe Elbæk giver til Ritzau udtryk for, at der i pressede situationer på en fodboldbane skal være forståelse for, at racistiske udtalelser kan forekomme. Spillerforeningen vil ikke anerkende synspunktet og håber, at kulturministeren overvejer sine udtalelser igen.