Artikel22.3.2012

Spillere sikret minimumskrav i Østeuropa

Ved UEFA-kongressen i Istanbul er en aftale omkring minimumskrav til spiller kontrakterne i dag blevet præsenteret. Aftalen får især stor betydning for spillere i Østeuropa.

Den 36. ordinære UEFA-kongres, som bliver afholdt i dag i Istanbul, er gode nyheder for spillere i især østeuropæiske lande. En aftale omkring minimumskrav til spillerkontrakter er nemlig kommet på plads via Social Dialogue, hvor ligaerne, klubberne, spillerne og det europæiske fodboldforbund deltager. Aftalens parter er FIFPro, Division Europe, EPFL, (sammenslutning af ligaer, hvor også Divisionsforeningen er medlem), ECA (sammenslutning af klubber, hvor fx FC København er medlem).

Mads Øland, der er bestyrelsesmedlem i FIFPro Division Europe og FIFPros talsmand på området, og som har været med i forhandlingerne fra start til slut, er glad for, at tingene nu er faldet på plads:

- Dette er en meget vigtig aftale til gavn for hele den professionelle fodboldbranche. Standarderne i lande som Bulgarien, Serbien og Rusland skal hæves.

Han fortsætter:

- I Danmark får aftalen ikke direkte betydning, fordi vi i forvejen har en overenskomst. Men i Østeuropa får vi nu mulighed for at arbejde os væk fra de tyranniske forhold, som er blevet dokumenteret i FIFPro Black Book Eastern Europe. Aftalen er et vigtigt værktøj til at adressere disse problemer.

Aftalen vil blive endeligt underskrevet i Bruxelles den 19. april i EU’s regi.

Baggrund
Social Dialogue er kollektive forhandlinger mellem ansatte og arbejdsgivere i EU og skal gerne resultere i indgåelse af kollektive aftaler gældende på EU plan. Social Dialogue initieres af og støttes økonomisk af EU.

The European Professional Football Leagues (EPFL) og the European Club Association (ECA) repræsenterer arbejdsgiverne på den ene side, mens FIFPro Division Europe repræsenterer arbejdstagere på den anden side. Derudover har det europæiske fodboldforbund, UEFA, også taget del i forhandlingerne og underskriver ligeledes aftalen.

De fire interessenter i Social Dialogue har forsøgt at blive enige om minimumskravene for spillerkontrakter siden 2008, hvor Social Dialogue komiteen blev iværksat. Allerede i 2005 kom FIFPro, EPFL og UEFA til enighed omkring retningslinjer for minimumskravene og et forslag til de nationale, sociale parter i de nationale fodboldforbund.