Artikel22.3.2012

UEFA og FIFPro står sammen om fælles udfordringer

UEFA og FIFPro har underskrevet en samarbejdsaftale, en såkaldt Memorandum of Understanding, der skal tackle spillets og spillernes udfordringer.

UEFA og FIFPro har i dag underskrevet en samarbejdsaftale, som skal være med til at sikre bedre forhold for fodboldspillet og for fodboldspillerne. Underskrivelsen af samarbejdsaftalen kommer i kølvandet på FIFPros offentliggørelse af FIFPro Black Book Eastern Europe i sidste måned, hvor problemer som vold, diskrimination og matchfixing så dagens lys.

Direktør i Spillerforeningen, Mads Øland, ser mange positive ting i erklæringen:

- Det er en meget bred samarbejdsaftale, som FIFPro og UEFA har underskrevet. Det vidner om et stærkt partnerskab, der peger fremad. Samarbejdsaftalen underbygger i stort omfang mange af de emner, som har optaget spillerforeningerne i årevis. Det drejer sig om alt fra matchfixing til vold og diskrimination, men også til det at betragte spillerne som hele mennesker, der skal kunne uddanne sig og have hjælp i modgang.

Samarbejdsaftalen dækker bl.a. følgende emner:

Matchfixing
UEFA og FIFPro vil etablere en samlet indsats mod matchfixing med deltagelse af øvrige interessenter i professionel fodbold. Særligt lægges der vægt på præventive tiltag i form af uddannelse af spillere, officials, trænere og dommere.

Diskrimination og vold
Der lægges op til et øget samarbejde mellem de forskellige kampagner mod vold, racisme og andre former for diskrimination. Mulighederne for at integrere begge organisationers kampagner i en samlet indsats vil ligeledes blive undersøgt yderligere.

Kontraktløse spillere
UEFA vil tage del i at støtte og promovere FIFPros turneringer for kontraktløse spillere samt aktivt at bidrage til at undersøge mulighederne for at udvikle og forbedre turneringerne og træningen af de kontraktløse spillere.

Fleksible online uddannelser
Mellem de to organisationer etableres der et øget samarbejde omkring vidensdeling om e-learning og uddannelse for spillerne. Heri forpligter UEFA sig til at undersøge potentialet for yderligere støtte og udvikling af FIFPro Online Academy og lignende initiativer såsom Spillerforeningens eget Study4player Online Academy.