Pierre-Emile Højbjerg er Årets Mandlige Talent 2013

Fodboldspillerne i Danmark samt de danske udlandsprofessionelle har kåret FC Bayern Münchens 18-årige midtbanespiller, Pierre-Emile Højbjerg, som Årets Talent.Pierre-Emile Højbjerg har i sine tidlige ungdomsår spillet for både FC København og Brøndby IF. I 2012 skiftede han til FC Bayern München, hvor han i dag spiller på klubbens andethold, mens det unge talent også snuser til måske verdens bedste klubhold.

Den 13. april 2013 debuterede han på Bayerns førstehold og blev dermed den yngste spiller nogensinde til at få debut for Bayern München i en Bundesligakamp. Pierre-Emile har også haft succes på diverse ungdomslandshold og fik sin debut på det danske U21-landshold den 11. oktober i år i EM-kvalifikationskampen mod Slovenien, hvor han sikrede Danmark point, da han scorede begge mål i en kamp, der endte 2-2.

Om prisen som Årets Talent siger Pierre-Emile Højbjerg:
- Jeg er meget stolt af den her pris. Det gør det helt specielt, at det er fodboldspillere, der har peget på mig. At de giver mig den anerkendelse betyder meget for mig. Man taler tit om, hvem der har forstand på fodbold. Os, der bruger flere timer om dagen på fodbold, ved, hvad det handler om. Derfor er den her pris noget helt særligt, siger en glad Pierre-Emile Højbjerg.

Der er dog blevet kastet mørke skygger over succesen i det sydtyske, hvor familien har kæmpet med faderens kræftsygdom. Derfor er Pierre-Emile ikke i tvivl om, hvem han vil dedikere prisen til:

- Jeg vil gerne sige tak til klubben og min familie. Men prisen skal gå til min far. Han har vist, at selv når det er allersværest og ser helt umuligt ud, så er han blevet ved med at kæmpe. Og gør man det, lykkes tingene til sidst. Så kan man pludselig se lyset for enden af tunnelen. Han har en entusiasme, gejst og vilje, som han har givet videre til mig. Det er de egenskaber, jeg vil bruge her i Bayern, slutter den unge talentspirer.

Pierre-Emile Højbjerg

Fødselsdato: 5. august 1995