Artikel26.6.2013

Video: Schmeichel, Okore og Lindegaard sammen imod racisme

I en ny video står Kasper Schmeichel, Jores Okore og Anders Lindegaard sammen i kampen om at udrydde racisme fra fodbolden. Videoen er en del af kampagnen Giv Racismen Det Røde Kort.Flere danske profiler fra den absolutte top er som et led i kampagnen Giv Racismen Det Røde Kort med i en ny video imod racisme. Således optræder Kasper Schmeichel, Jores Okore og Anders Lindegaard alle i videoen, der skal fremme den positive integration og budskabet om mangfoldighed.

- Som ungdomsspiller blev jeg udsat for racisme, og det var ofte forældrene, der startede det. De råbte; ’Hvad laver ham den sorte der på banen?’ og ’Hvorfor spiller min søn ikke i stedet for ham den sorte? Han kan jo ikke spille fodbold’, forklarer Jores Okore, der netop har skrevet kontrakt med Aston Villa.

- Racisme og forskelsbehandling er noget af det værste, der findes. At der skal gøres forskel på menneskeheden på grund af religion eller hudfarve er helt forkert – vi fungerer jo på samme måde, vi har de samme tanker og følelser, og vi skal respektere hinanden, supplerer Manchester Uniteds Anders Lindegaard.

Videoens baggrundsmusik er skrevet og udført af Jamil Fearrington, der tidligere har spillet topfodbold for FC København. Jamil Fearrington har på egen krop oplevet fodboldens mørke side, da Lyngby-fans tilbage i 2006 råbte abelyde og sang nazistiske sange efter ham under en træningskamp med FC Københavns reservehold. Sangen er et svar tilbage til Lyngby BK’s fans fra spilleren selv som følge af den ubehagelige episode.

Mere info
En længere video med endnu flere profiler er desuden blevet til som en del af undervisningen ved kampagnens skolebesøg. Hvert år kommer kampagnen ud til over 5.000 skoleelever, hvor de professionelle spillere diskuterer racisme og diskrimination med eleverne.