Artikel8.7.2014

Alle skal dækkes af ny overenskomst

Overenskomsten er vigtig for alle spillere, men det er især divisionsspilleren, der ikke kan leve af fodbolden alene eller det unge talent, der er mest afhængig af den. Det fastslår spillerne fra forhandlingsudvalget.Spillernes forhandlingsudvalg består af Thomas Kristensen, Jeppe Curth, Patrick Kristensen, Martin Albrechtsen, Jonas Lössl, Jan Kristiansen, Kristian Kirk og Jakob Poulsen. Kendte ansigter, som kæmper for ordnede forhold i en ny overenskomst. Men det er ikke kun dem selv, de kæmper for. Tværtimod.

- Det er de færreste professionelle fodboldspillere, som klarer det på allerhøjeste niveau. Alligevel er det disse, som – forståeligt nok – fylder mest i medierne. Men for langt de fleste kontraktspillere er virkeligheden en anden, skriver spillerne fra forhandlingsudvalget i deres åbne brev og tilføjer:

- Det drejer sig om spillerne i divisionerne, som ikke kan leve af fodbolden alene, men som alligevel skal bruge meget tid på træning, kampe, transport, sponsorarrangementer osv. Det drejer sig om de spillere, der starter nede fra i en klub og måske kan arbejde sig op. Thomas Kristensen er et godt eksempel. Han har knoklet i Virum-Sorgenfri, Søllerød, AB, Lyngby og FC Nordsjælland, inden han endte i FC København og ADO Den Haag.

- Det er især disse spillere, som overenskomsten er vigtig for. Og det er dem, som vi – sammen med bl.a. Superliga-spillerne – repræsenterer i forhandlingsudvalget. Vi fodboldspillere står solidarisk sammen fra top til bund, slutter de.

Overenskomsten sikrer blandt andet spillerne pension, forsikringer og en ordentlig sammenhæng mellem arbejdstid og løn.

Læs spillernes åbne brev her.Spillernes forhandlingsudvalg består af Thomas Kristensen, Jeppe Curth, Patrick Kristensen, Martin Albrechtsen, Jonas Lössl, Jan Kristiansen, Kristian Kirk og Jakob Poulsen. Kendte ansigter, som kæmper for ordnede forhold i en ny overenskomst. Men det er ikke kun dem selv, de kæmper for. Tværtimod.