Artikel11.7.2014

Hver fjerde fodboldspiller tjener under dagpengesatsen

Professionel fodbold forbindes ofte med millionsummer og skyhøje lønninger, men for hver fjerde danske fodboldspiller ville den månedlige indtægt være højere, hvis de var på dagpenge.15.000 kr. om måneden er lønnen for den bedst lønnede danske fodboldspiller i den nederste fjerdedel af lønstigen. Mere end en fjerdedel af spillerne ville altså have en højere indtægt på dagpenge, hvor højeste sats er over 17.500 kr. Det viser en opgørelse fra LO.

- Mange har en forestilling om, at alle professionelle og halvprofessionelle fodboldspillere lever som grever og baroner. Det er helt skævt! En mindre gruppe tjener rigtig godt – og det er jo herligt for dem. Men størstedelen af spillerne tjener en relativt lav løn, siger LO’s næstformand Lizette Risgaard.

Derfor er overenskomsten vigtig
- Man kan se på beregningerne, at fodboldspillere reelt har en meget lav minimumsløn. Og uden overenskomstens minimumsløn ville lønningerne blive presset yderligere i bund. Derfor er det så vigtigt at have en overenskomst, der sikrer en fair sammenhæng mellem lønnen og den tid, spillerne bruger på træning, kampe, transport og sponsorarrangementer, siger Jeppe Curth fra Spillerforeningens bestyrelse.

- Divisionsforeningen har foreslået en lille stigning i minimumslønnen kun til de fuldtidsprofessionelle profiler. Det er skudt helt ved siden af. Minimumslønnen skal på niveau med det øvrige arbejdsmarked for både deltids-, bibeskæftigede og fuldtidsprofessionelle, siger Jeppe Curth.

- Det her handler om meget mere end at holde lønnen for fodboldspillerne. Den handler om noget så principielt som retten til at have en ordentlig overenskomst, der sikrer spillernes løn- og arbejdsvilkår generelt, siger Lizette Risgaard.

- Derfor støtter LO selvfølgelig fodboldspillerne. Formålet med LO’s støtte er først og fremmest at få arbejdsgiverne til at indgå i seriøse og ligeværdige forhandlinger, så vi undgår en konflikt, slutter Lizette Risgaard.

Beregningen af den nederste del af lønstigen tager højde for, at nogle spillere er bibeskæftigede og nogle er deltidsbeskæftigede. De 15.000 kr. indeholder den faste månedsløn og faste engangsbetalinger i form af fx sign on-fees, sign off-fees og loyalitetsbetalinger (fordelt på hele kontraktens forløb), men ikke variable løndele som fx kampbonus.

Se notat om lønstatistik her.

Foto © Kjærbye / Fodboldbilleder.dk15.000 kr. om måneden er lønnen for den bedst lønnede danske fodboldspiller i den nederste fjerdedel af lønstigen. Mere end en fjerdedel af spillerne ville altså have en højere indtægt på dagpenge, hvor højeste sats er over 17.500 kr. Det viser en opgørelse fra LO.

Derfor er overenskomsten vigtig