22. 11. 2016

Voldgift giver spillerne medhold

I sagen omkring manglende betaling af bl.a. forsikringsdækning fra DBU til landsholdsspillerne har voldgift givet spillerne og Spillerforeningen medhold i deres krav til DBU.

I længere tid har Spillerforeningen gennem dialog forsøgt at nå til enighed med DBU om sagen om bl.a. manglende forsikringsbetaling til landsholdsspillerne i henhold til de tre kollektive landsholdsaftaler. Det har ikke været muligt at finde en løsning gennem dialog, hvorfor man har set sig nødsaget til at få sagen afgjort ved at aftale voldgift med DBU, hvor medlemmerne kommer fra DIFs højeste appelinstans, og hvor DIF fungerer som sekretariat for voldgiften.

Kl. 10.00 i dag kom afgørelsen fra voldgiften, og her fik spillerne og Spillerforeningen ret i deres krav rettet mod DBU. Det betyder, at DBU skal betale spillerne på de tre landshold, Herre-A-, Kvinde-A-, og U21-landholdet, for bl.a. forsikringer og andele i kommercielle aktiviteter.

I Spillerforeningen og blandt landsholdsspillerne er man tilfredse med afgørelsen:

- Den her afgørelse underbygger det, vi har været overbevist om i hele forløbet. Vi har bestemt ment, at det er sådan her, de tre kollektive aftaler skal forstås, og det har vi nu fået underbygget af voldgiften, siger Simon Kjær, anfører på Herre-A-landsholdet og en del af spillerrådet

Han er på spillernes vegne meget tilfreds med, at DBU nu får rettet op på så centrale ting som forsikringer og kommercielle rettigheder, så man kan komme videre:

- Det har været enormt frustrerende for os spillere at skulle bruge tid og energi på de her ting, som vi allerede har aftalt med DBU. Det er vigtigt, at der er fuldkomment styr på så vigtige ting som forsikringer og kommercielle rettigheder. Det er vi tilfredse med, at der er nu, så kan vi kan komme videre i teksten.

Afgørelsen giver ifølge Spillerforeningen nu parterne mulighed for at lægge de uenigheder, der har været i samarbejdet, bag sig og få gang i et godt samarbejde om de tre landshold.

- Vi anser det her som et overstået kapitel nu og ser intet til hinder for at få gang i et godt samarbejde mellem os og DBU om de tre landshold. En gang imellem kan der være uenigheder i et samarbejde, som man ikke kan løse uden hjælp fra en uvildig instans, og det har vi fået løst nu, siger Jeppe Curth, formand i Spillerforeningen og tilføjer:

- Nu kan vi komme videre med vores arbejde og sammen med DBU fortsætte med at skabe optimale rammer for spillerne på landsholdene og for dansk landsholdsfodbold.