Artikel21.4.2017

Dansk fodbold står skulder ved skulder mod homofobi

Det er et samlet fodbolddanmark, der står bag et utvetydigt budskab om, at homofobi er helt og aldeles uacceptabelt - også i fodbold.

Spillerforeningen, DBU og Divisionsforeningen lancerer nu den første af flere fælles markeringer, der skal gøre opmærksom på og gøre op med de store problemer med homofobi i dansk fodbold.

- Vi er stolte over den opbakning, vi oplever til kampen mod homofobi. Det er et stærkt signal og et budskab til alle i fodboldverdenen om, at problemer med homofobi eksisterer og skal tages alvorligt, siger Mathias Zanka Jørgensen, bestyrelsesmedlem i Spillerforeningen, der bakkes op af Divisionsforeningens direktør, Claus Thomsen:

- Tolerance har altid været en kerneværdi for fodbolden – det viser kampagnerne mod racisme. Vi er rigtig glade for, at vi nu også kan være sammen om en kampagne mod homofobi. Vi håber at kunne yde et værdifuldt bidrag, blandt andet fordi fodbolden har rod i alle befolkningsgrupper, lyder det fra Claus Thomsen.

Divisionsforeningen, DBU og Spillerforeningen har givet hinanden håndslag på, at man sammen vil investere ressourcer i at få gjort op med den diskrimination mod homoseksuelle, som desværre stadig er en del af fodbolden anno 2017. Med en stærk, fælles og koordineret kampagne er målet at skabe maksimal opmærksomhed, gennemslagskraft og effekt i en fortløbende indsats.

- Det har været vigtigt for os spillere, at homofobi-problematikken anerkendes og bliver taget seriøst i dansk fodbold. Derfor er det også vigtigt, at alle parter i dansk fodbold tager action – både fans, politikere og organisationer – og støtter op om initiativet, så vi kan ændre på tingene og skabe rammer, hvor homofobi ikke bliver tolereret på nogen måde.

Kampagnen vil over det næste halve år folde sig ud i store dele af dansk fodbold - fra Alka Superliga til landshold til Københavns og Aarhus’ gader under Pride til sommer. Kampagnen kommer til at indeholde både store og små aktiviteter, der sætter fokus på problemer med homofobi i dansk fodbold, og vil give både spillere og fans en mulighed for at tage et standpunkt imod homofobi.

I DBU er man glade for, at man i fællesskab kan sende et stærkt budskab til hele Danmark:

- Det er vigtigt, at vi står sammen i bekæmpelsen af homofobi, og vi vil gerne være med til at samle trænere, spillere, fans, frivillige og dommere, så vi som et samlet fodbolddanmark kan sige klart nej til homofobi, siger Claus Bretton-Meyer, administrerende direktør i DBU.

Om kampagnen

Første del af kampagnen skydes igang fredag den 21. april. I samtlige kampe i den runde af Alka Superliga, der går fra den 21. til den 24. april vil der være spillermarkeringer, der gør det klart, at spillere, klubber og DBU støtter op om en homofobi-fri sport. Det vil blandt andet være med regnbuefarvede anførerbind, og spillerne vil bære regnbuefarvede flag ved indmarch.

Spillerforeningen, DBU og Divisionsforeningen vil løbende over de næste måneder arbejde sammen om kampagnens næste elementer, men allerede nu er der planlagt en større happening til jubilæums-landskampen for EM ’92 mellem Danmark og Tyskland den 6.juni på Brøndby Stadion.

Kampagnen skal ligeledes skal være en del af begge Pride-arrangementer i både Aarhus og København.