Artikel15.10.2017

Økonomi skiller parterne: DBU afbryder igen forhandlinger

DBU valgte fredag aften at afbryde forhandlingerne med spillerne om nye kollektive aftaler på trods af, at det nu primært kun er økonomien til Kvindelandsholdet, der skiller parterne. Spillerne har meddelt DBU, at de spiller, så snart de kollektive aftaler er på plads.

Landsholdsspillerne er rystede over, at DBU’s forhandlingsudvalg fredag aften endnu en gang valgte at afbryde forhandlingerne om nye kollektive aftaler for Kvinde Senior og Herre-U21 landsholdene. Dog håber spillerne alligevel, at DBU er klar til at tage ansvar og indgå nye permanente aftaler, da det nu primært kun er økonomien, der skiller parterne, eftersom uenigheden om arbejdsgiver/lønmodtager blev løst helt og aldeles med den delaftale, der blev indgået i september.

- Vi spillere har gjort alt, hvad vi overhovedet kan, for at løse det her. Vores forhandlere i Spillerforeningen har løst alle principielle issues sammen med DBU’s forhandlere, så det nu stort set kun er økonomien for os kvinder, der mangler at komme på plads. Derfor er det vildt frustrerende, at DBU’s forhandlingsudvalg ikke har været indstillet på at finde en løsning. Det kan jeg heller ikke tro, at DBU’s bestyrelse og bagland kan være tilfredse med, siger Pernille Harder, anfører for Kvindelandsholdet.

Kvindelandsholdsspillerne har fredag aften op til kampene mod Sverige og Kroatien modtaget indkaldelser fra DBU med individuelle vilkår, men spillerne har gjort det klart, at de ikke spiller med individuelle vilkår.

- Vi har meddelt DBU, at vi er klar til at spille, når vi har en kollektiv aftale. Vi spiller ikke på individuelle vilkår. Det er nu grundlæggende økonomi til os kvinder, der mangler at komme på plads, og her må DBU altså tage ansvar og få forhandlet det sidste på plads - NU, siger Pernille Harder, anfører for Kvindelandsholdet.

På U21-landsholdet er man også meget forundrede over DBU’s måde at håndtere forhandlingerne på, da man tidligere på måneden havde en klar forventning om, at DBU var parate til at indgå en aftale.

- Vi spillere har taget et enormt ansvar og spillede endda uden en aftale på U21-landsholdet i sikker forvisning om, at DBU ville indgå en aftale med tilbagevirkende kraft. Men aftalen har vi stadig til gode og det vil ikke ske igen, at vi spiller uden en aftale, siger viceanfører Marcus Ingvartsen på vegne af Herre-U21-landsholdet.

Spillerne på Kvindeseniorlandsholdet og Herre-U21-landsholdet håber på en snarlig løsning og har meddelt DBU, at spillerne selvfølgelig møder ind i landsholdslejren og spiller, så snart der er permanente kollektive aftaler på plads for de to hold.

Om konflikten

Det mangler at blive løst
Konflikten handler nu hovedsageligt om økonomi til kvinderne. DBU vil ikke give de kvindelige spillere et rimeligt økonomiske løft, der står mål med de 70 dage pr. år, som spillerne er samlet i DBUs regi.
Alle principielle uenigheder er løst i konflikten med DBU, og det er således nu hovedsagelig økonomi til kvinderne, som skiller parterne.

Det tjener kvinderne
Spillerne på det danske kvindelandshold har en gennemsnitlig fodboldindtægt på godt 14.000 kr. pr. måned

Arbejdsgiver/lønmodtager temaet er løst
Delaftalen, som blev indgået mellem DBU og spillerne, løste uenigheden om lønmodtager/arbejdsgiver forholdet. Så dette er ikke længere en problemstilling ift. forhandlingerne.

Spillerne spiller når der er en aftale
Spillerne spiller ikke på individuelle vilkår, som DBU har tilbudt dem. De spiller med en kollektiv aftale, hvor de er ordentligt forsikret og er sikret deres basale rettigheder.

Derfor kunne Herre-U21-landsholdet spille
U21-landsholdets spillere accepterede at spille uden en aftale med DBU i forventning om, at der kom en permanent kollektiv aftale på plads med tilbagevirkende kraft. Spillerne på U21-landsholdet spiller ikke igen uden en aftale.