12. 06. 2018

Aftale på plads om herrelandsholdets VM-bonus

Hver spiller får 739.000 kr. for deltagelse i VM-gruppekampene. Hvis holdet går videre, er der flere penge. Det er resultatet af den aftale, som Spillerforeningen og DBU netop er blevet enige om.

Spillerforeningen er sammen med DBU nået til enighed om en fordeling af de bonusudbetalinger, der kan opnås ved VM-slutrunden i Rusland, hvor Danmark på lørdag spiller sin første gruppekamp mod Peru.

Kommer de danske landsholdsspillere ikke videre fra gruppen, er de sikret en bonus på 739.000 kr., mens en finalesejr og VM-guld vil give hver spiller en bonus på 4,3 mio. kr.

Hos DBU er elitechef Kim Hallberg tilfreds med aftalen om fordeling af VM-indtægterne.

- VM er en kæmpe begivenhed for dansk fodbold. Det giver samtidigt en række indtægter, som vi deler med spillerne og samtidigt investere i talentudvikling, spillerudvikling og andre projekter i dansk fodbold. På den måde kan VM være med til at skabe yderligere udvikling af dansk fodbolds fremtid, siger han.

- Vi har haft en konstruktiv proces og et godt forhandlingsforløb med DBU, og resultatet er den potentielt største slutrundebonus nogensinde for et dansk landshold, siger direktør for Spillerforeningen Mads Øland.

Spiller Danmark sig videre fra gruppen og når til ottendedelsfinalen, venter der spillerne en bonus på 1,2 mio. kr. Når de rød-hvide spillere helt frem til semifinalen, fordobles beløbet til 2,4 millioner. En finaleplads giver tre millioner kroner til hver spiller, mens VM-guld altså giver historiens største bonus på 4,3 mio. kr.

Samlet set indbringer VM-guld lige knap 200 millioner kroner netto fra FIFA, som fordeles mellem spillerne og DBU. Udover de netop aftalte bonussatser pr. spiller betaler DBU 8,6 mio. kr. samlet til spillerne.

Pr. spiller (akkumuleret)

Gruppekampene 739.000