Artikel18.5.2018

Hany Mukhtar Årets Profil i Superligaen 2017/18

Spillerne i Superligaen var ikke i tvivl, da de skulle stemme på Årets Profil. Brøndby-spilleren Hany Mukhtar blev en suveræn vinder.

Af Martin Dons

Han er startet inde i samtlige Brøndbys superligakamp i denne sæson. Og med ti mål og 12 assists har Hany Mukhtar sin store andel i den flotte sæson, som Brøndby IF er i gang med.

Og de mange flotte præstationer er blevet bemærket. Kollegerne i Superligaen har nemlig stemt på den tyske midtbanekreatør som Årets Profil i Superligaen 2017/18.

- Det betyder meget for mig. Først og fremmest tak til mine medspillere og trænere. Det er en fornøjelse at spille her, og jeg har det godt. Jeg kan kun takke alle, som støtter os og har hjulpet os denne sæson, siger Hany Mukhtar til Spillerforeningen.

Bedste sæson i karrieren

Det betyder meget for den 23-årige tysker, at det er fodboldkollegerne i Superligaen, der har stemt på ham.

- Det er en speciel følelse, fordi det er de spillere, jeg spiller imod. Jeg kan kun sige tak til dem alle.

Inden nederlaget til FC Midtjylland leverede Brøndby en imponerende stime på 27 ubesejrede superligakampe, og for Hany Mukhtar har det da også været en god sæson. Faktisk den bedste sæson i karrieren.

- Ja, helt klart. Vi har vundet cuppen, og vi har spillet en ubeskrivelig god sæson i Superligaen. For mig personligt har det været en rigtig god sæson. Det har det for os alle sammen. For hele klubben og alle mine holdkammerater.

- Det har været en fantastisk sæson. Men vi har to kampe tilbage, og vi må vise, at vi er det bedste hold i ligaen, siger Hany Mukhtar.

Nyder livet i Danmark

Den tidligere Hertha Berlin- og Benfica-spiller er i gang med din anden sæson i Brøndby, og han er glad for fodboldtilværelsen i Danmark.

- Jeg nyder livet i København. Det er tæt på Berlin. Klubben er god og har udviklet sig meget i de to år, jeg har været her. Så jeg er bare glad.

Han mener, at det er troen på egne evner, der har båret holdet så langt i denne sæson.

- Vi må tro på vores kvaliteter. Det er det vigtigste. Det, der er specielt på det her hold, er, at vi tror så meget på vores kvaliteter og vores måde at spille på. Nogle gange er det hårdt, det ved vi, men alle på holdet elsker det. Og det er en speciel følelse, siger Mukhtar, der holdt en tale for sine holdkammerater, da han modtag prisen i forbindelse med torsdagens afsluttende træning forud for dagens vigtige opgør i Horsens.

- Jeg sagde tak til dem. Uden dem ville jeg aldrig vinde denne pris. Individuelle priser er rare, men holdpriser er de vigtigste, og jeg fortalte dem, at vi skal give alt, hvad vi har i de sidste to kampe. Det har været en stor sæson for os alle, siger Hany Mukhtar.

Hany Mukhtar vandt foran FC Nordsjællands anfører Mathias Jensen og FC Midtjyllands anfører Jakob Poulsen.

Om kåringen

Det er spillerne i Superligaen, der stemmer på Årets Profil i Superligaen, og kåringen har fundet sted siden 1989.

Seneste fem vindere:

2016: Thomas Delaney