Artikel5.6.2018

Anders Dreyer er Årets Profil i 1. division 2017/18

Han blev topscorer i 1. division, scorede hattrick i playoff-kampen mod Silkeborg IF, der sikrede oprykning til Superligaen, og så er han blevet kåret til Årets Profil i 1. division af kollegaerne i rækken.

Af Martin Dons

Der var ingen tvivl at spore blandt kollegaerne i 1. division: Esbjerg fB’s Anders Dreyer er Årets Profil i 1. division 2017/2018. Det står klart efter en afstemning blandt rækkens spillere, hvor den 20-årige topscorer blev en suveræn vinder.

Kåringen vækker ikke overraskende glæde hos hovedpersonen selv, der fik overbragt nyheden af Thomas Lindrup, chef for spillerrådgivning i Spillerforeningen.

- Det er super fedt. Det er en fed pris at få, og det er mit første år som rigtig senior, så det er en god pris at få. Jeg er glad for den, fortæller Anders Dreyer, der er stolt over, at det er konkurrenterne i rækken, der har peget på ham.

- Det vidner om, at jeg har gjort det godt, når jeg har spillet mod dem. De må jo have stemt på mig, fordi jeg har været en trussel, når jeg har mødt dem. Det er jeg glad for, påpeger han.

Hattrick-helt mod Silkeborg

Anders Dreyer har haft en fremragende sæson i 1. division, hvor han fra sit udgangspunkt på kanten har nettet hele 18 gange – et antal mål, der altså sikrede ham titlen som topscorer. Trods de mange mål tog Anders Dreyer for alvor fodbolddanmark med storm, da han scorede hattrick i returopgøret mod Silkeborg IF i kampen om en plads i Superligaen.

- Vi taber jo den første kamp 1-0. Og vi scorer jo først efter 70 minutter på hjemmebane, så man løb jo og tænkte ’øv, mand, vi skal sateme have det mål nu. Vi skal tilbage i Superligaen.’ Da det første mål kom… det var sindssygt. Men da nummer to og tre også kom, og stadion eksploderede, det var en ubeskrivelig følelse, jeg havde i kroppen, og det er noget, man gerne vil prøve en gang til, fortæller Dreyer, der har oplevet en øget opmærksomhed den seneste tid.

- Jeg indrømmer da gerne, at jeg aldrig har prøvet at få så mange beskeder, notifikationer, og jeg ved ikke hvad på de forskellige sociale medier. Det har været lidt anderledes, det har det.

Playoff-kampe og studentereksamen

Og det 20-årige talent fra Bramming har haft rigeligt at se til på det seneste. Foruden playoff-kampene mod Silkeborg IF har kreatøren også jongleret med de afsluttende eksaminer, inden han senere på måneden kan få studenterhuen på.

- Det er måske en lidt presset tid. Jeg havde en eksamen inden kampen oppe i Silkeborg i dansk, og så spillede vi igen søndag, og så havde jeg eksamen tirsdag og onsdag. Så det har været en presset tid, men jeg har heldigvis fri nu til 11. juni. Vi starter den 18. juni med fodbold, og jeg bliver først student den 26. juni, men jeg håber da på, at jeg kommer igennem det.

- Det har passet mig fint at kunne komme over i skolen og snakke med venner om andet end bare fodbold. Det har kun været positivt for mig, at jeg har kunnet komme lidt væk fra det også, fortæller Dreyer, der i disse dage nyder en velfortjent ferie på sydligere breddegrader, før han og resten af EfB-truppen tager hul på forberedelserne til den kommende sæson i Superligaen.

Anders Dreyer vandt suverænt prisen som Årets Profil i 1. division 2017/2018 foran Mads Greve og Rasmus Lauritsen, der begge spiller i Vejle Boldklub. Sammen med prisen modtog Anders Dreyer et gavekort på en værdi af 5.000 kroner til Les Deux, der er Spillerforeningens officielle tøjpartner.

Seneste fem vindere:*

2016: Mikkel Rygaard
2015: David Boysen
2014: David Boysen
2013: Kasper Fisker
2012: Thomas Dalgaard

*Tidligere har det været årskåringer, men det er fra denne sæson lavet om til sæsonkåringer.