Artikel10.4.2018

Lorentzen takker kvinderne: Jeg blev sgu helt rørt

I forbindelse med den nye kollektive landsholdsaftale, som Spillerforeningen indgik med DBU sidste år, sørgede kvinderne for, at DBU trak Kasper Lorentzens ankesag tilbage. En gestus, der rørte Kasper Lorentzen og gjorde ham ”helt paf”.

Af Michael Hehr

Det er godt og vel fem år siden, at Kasper Lorentzen på en ligalandsholdstur pådrog sig den skade, der endte med at koste ham karrieren. Kasper Lorentzens arbejdsskadesag har langt om længe fundet sin afslutning. Det kan en glad Kasper Lorentzen blandt andre takke Kvindelandsholdet for.

»Jeg blev paf og fik en klump i halsen. Jeg blev sgu helt rørt«

For i forbindelse med forhandlingen og indgåelsen af den kollektive aftale, som Spillerforeningen indgik med DBU, sørgede Kvindelandsholdets spillere nemlig for, at DBU trak Kasper Lorentzens ankesag tilbage. På det tidspunkt var der seks verserende arbejdsskadesager for spillere, der var blevet skadet i landsholdsregi. De seks spillere var Janni Arnth, Simone Boye, Maria Lindblad Christensen, Line S. Jensen, Mie Leth Jans og altså Kasper Lorentzen.

Som en del af forhandlingerne accepterede DBU, at der var tale om skader, der skal dækkes af den lovpligtige arbejdsskadeforsikring. I Kasper Lorentzens tilfælde betød det, at DBU trak en ankesag tilbage, hvorefter Arbejdsmarkedets Erhvervssikrings afgørelse om, at DBU var arbejdsgiver for Lorentzen på ligalandsholdsturen, står ved magt. Dermed var sidste hurdle væk, og Arbejdsmarkeds Erhvervssikring kunne nu hurtigt bedømme Kasper Lorentzens méngrad og tab af erhvervsevne.

Og det betyder utrolig meget for den tidligere professionelle fodboldspiller. Faktisk så meget, at han ikke troede, det var sandt, da han fik overbragt nyheden.

- Jeg troede ikke på det, da jeg fik det at vide. ”Det er for godt til at være sandt”, tænkte jeg. Så det var en overvældende følelse, da det gik op for mig, at det var sandt. Og det var ikke kun fordi, at det endelig gik min vej. Det var også fordi, jeg oplevede, hvordan vi spillere står sammen, fortæller Kasper Lorentzen.

- Jeg blev paf og fik en klump i halsen. Jeg blev sgu helt rørt, tilføjer han.

”Vi spillere står sammen”

Mens landsholdsspillernes handling har afsluttet et langt sagsforløb for Kasper Lorentzen, så har den lovpligtige arbejdsskadeforsikring også sikret den tidligere ligalandsholdsspiller et økonomisk afkast. Lorentzen har således fået en méngrad på 8 pct., hvilket svarer til 67.320 kroner, mens han er blevet tilkendt tab af erhvervsevne på 70 pct.

Dækningen såvel som det afsluttede forløb er ikke overraskende af stor betydning for Kasper Lorentzen. Af samme årsag understreger han gentagende gange, at det er vigtigt for ham at takke Kvindelandsholdet. At spillerne ved, at han ikke tager deres handling for givet.

»Jeg har lyst til og behov for at sende dem en kæmpe tak. Jeg er dem evigt taknemmelig«

- Jeg ved godt, at der var fem kvindelige spillere, der var fanget i stort set samme situation som mig, og at de ikke udelukkende har tænkt; ”vi skal redde Kasper”, men det betyder alligevel noget. Det betyder vildt meget, og jeg har lyst til og behov for at sende dem en kæmpe tak. Jeg er dem evigt taknemmelig.

For Kasper Lorentzen er Kvindelandsholdets gestus et vidnesbyrd om samhørighed blandt elitesportsudøvere ”på tværs af køn, alder og sågar sportsgrene”, som han udtrykker det.

- Vi spillere står sammen. Under hele forløbet med forhandlingen af Kvindelandsholdets aftale oplevede jeg, hvordan der var opbakning på tværs af køn, alder og sågar sportsgrene. Håndboldspillerne viste jo også deres opbakning til Kvindelandsholdet, fastslår Kasper Lorentzen, før han peger på, at Kvindelandsholdet tilmed har vist, at den samhørighed også omfatter tidligere spillere som Lorentzen selv.

- Nu har kvinderne vist, at den samhørighed også er mellem nuværende og tidligere spillere, og det rørte mig. Jeg blev som sagt helt paf. Det er, synes jeg, vildt fedt, og det vil jeg gerne takke dem for, slutter han.