Artikel4.10.2018

Spillerne forsøger igen: Kom nu, DBU - vi vil spille

De danske landsholdsspillere er hjemme i Danmark og melder sig klar til straks at sætte sig i flyet til Slovakiet.

Af Martin Dons

Det kræver bare, at DBU siger ja til at forlænge den gamle aftale med mindre end en måned, og så er de to landskampe i denne uge reddet.

De danske landsholdsspillere har mødtes og er enige i, at det ikke hjælper at bygge mure og danne fjendebilleder. Eller at udtage et alternativt landshold uden sportslig berettigelse. Men spillerne tror på, at det hjælper at tale sammen - og forhandle. Og så vil de bare gerne spille fodbold for Danmark.

Derfor forsøger spillerne sig igen med et tilbud til DBU.

- Lad os nu komme videre, DBU. Vi tilbyder igen en midlertidig forlængelse af den gamle aftale - og så rejser vi til Slovakiet i dag. Allesammen, hele landsholdet. Sammen indgår vi den aftale, og sammen redder vi så dansk fodbolds ansigt. Vi er jo lige her, og vil vil spille fodbold for Danmark - som altid, siger Christian Eriksen

- Vi er nødt til at løse den her konflikt nu, og ikke bare grave grøfterne dybere. Så vi strækker gerne hånden frem igen, selv om DBU slog den væk i første forsøg: Lad os nu forny den gamle aftale med en måned. Så har vi ordnede forhold lige nu og ro til at spille landskampene i denne uge. Og så har vi tid efter de to landskampe til at få forhandlet hele aftalen på plads. Det giver ingen mening, hvis DBU ikke tager imod det tilbud. Aftalen har fungeret i årevis og skal jo bare køre en måned længere. Skriv under, og så sidder vi straks i flyet. Vi er parat, og vi vil spille, siger Christian Eriksen.

- Vi kunne allesammen være hjemme i vores klubber, der betaler vores løn - hjemme ved vores koner og børn. Der er kun en grund til, at vi er her - og det er ikke penge. Vi er her, fordi vi elsker at spille for Danmark - og er stolte af de mange millioner, vi spiller hjem til børn og bredde i dansk fodbold, og det arbejde vi gør for helheden i dansk fodbold - blandt andet ved at stille op til DBUs arrangementer og for deres sponsorer, som vi altid har gjort, fastslår Tottenhams danske stjerne.

Spillerne er helt enige i, at samtale, forhandling og at spille landskampene må være vejen frem.

- Kom nu DBU - vi er jo lige her. Vi vil spille for Danmark. Det er derfor, vi alle er rejst hjem til Danmark. Vi forstår ikke, at DBU ikke vil forhandle. Ikke engang vil tale med os. Hvorfor bruger DBU tid og masser af kræfter på at finde alternative spillere? Hvorfor ikke på at forhandle og få en ny aftale? spørger Thomas Delaney.

- Vi kan ikke spilde tiden. Vi vil gerne spille, og DBU render rundt og leder efter et alternativt landshold. DBU er en kæmpeorganisation i forhold til os spillere - burde der ikke stadig være folk tilovers til at forhandle? Måske endda nogle, der har mandat til at indgå en aftale? Hvor er DBU - og hvorfor taler vi ikke sammen? siger Dortmunds Thomas Delaney.

- Vi ville forhandle i weekenden får at få en ny aftale, DBU ville ikke tale med os. Vi tilbød en måneds forlængelse, så vi kunne spille i ro og fred - DBU sagde nej. Der går ingen skår af vores stolthed af at spørge igen: Kan vi ikke indgå en forlængelse på bare en måned? Helt ærligt, DBU - lad os nu tale sammen som voksne mennesker, lyder appellen fra Thomas Delaney - og hele det danske landshold.