Artikel22.5.2018

VM-kolleger støtter Paolo Guerrero

Den internationale spillerforening FIFPro samt spillerforeningerne i Frankrig, Australien og Danmark har sendt et brev til FIFA for at støtte Perus anfører Paolo Guerrero.

Af Martin Dons

FIFPro og spillerforeningerne i Perus VM-gruppe Danmark, Australien og Frankrig går nu ind i kampen for at få suspenderet den 14 måneder lange karantæne, som Perus anfører Paolo Guerrero er idømt, hvilket betyder, han går glip af VM.

Også anførerne for Frankrig, Australien og Danmark støtter deres kollega fra Peru.

Paolo Guerrero blev testet positiv for brug af kokain, som han indtog ved at drikke te. Han blev tilbage i december dømt til 12 måneders karantæne, men dommen blev senere reduceret til 6 måneder, hvilket betød at Guerrero ville kunne nå med til VM. Herefter ankede WADA sagen til CAS, som altså har idømt Paolo Guerrero en karantæne på 14 måneder, selv om man samtidig fastslår, at den ulovlige substans er indtaget i form af en kop te, uden at Guerrero var klar over, hvad han fik.

- Det er hårdt, at man som spiller kort før VM kan blive ramt af en urimelighed som den, der har ramt min anførerkollega i Peru. Jeg er glad for at vise solidaritet med Paolo på denne måde sammen med mine kollegaer i vores VM-pulje. Og jeg er glad for, at FIFPro søger at hjælpe ham. Vi støtter allesammen kampen mod doping i sport, men jeg håber, at fairplay vinder i denne specielle sag, siger den danske landsholdsanfører Simon Kjær, der har udtalt sig på linje med de andre anførere fra VM-gruppen.

I Spillerforeningen er holdningen klar. Det er en urimelig straf, som Paolo Guerrero har modtaget.

- Spillerforeningen støtter arbejdet for at få amnesti for Paolo Guerrero. Det er en utrolig hård og urimelig dom fra CAS på opfordring fra WADA, siger direktør i Spillerforeningen Mads Øland.

- Det er uforståeligt, at WADA gik efter en skærpelse af Guerreros 6 måneders udelukkelse til nu en 14 måneders udelukkelse, der holder ham ude af VM. Det er en karrierestoppende sanktion, som er helt og aldeles ude af proportioner i en sag om et ikke-præstationsfremmende stof, et social drug, som ubevidst er kommet i spillerens urin via en kop te.