Artikel19.5.2019

Emil Nielsen er Årets Profil i 1. division 2018/19

Han har været brandvarm for FC Roskilde i denne sæson. Og det har kollegerne lagt mærke til. Spillerne i 1. division har nemlig kåret Emil Nielsen som Årets Profil i sæsonen 2018/2019.

Af Martin Dons

Han har i den grad fundet målformen i denne sæson. Foreløbigt er det blevet til 17 mål i 1. division, og det giver Emil Nielsen en andenplads på topscorerlisten. Men i afstemningen, om hvem der har været sæsonens største profil, sender spillerne i 1. division FC Roskildes Emil Nielsen helt til tops.

Inden dagens opgør mellem FC Roskilde og FC Fredericia er han nemlig kåret til Årets Profil i 1. division.

- Det er stort, at ens kolleger – dem man spiller kampe mod – har stemt på mig som Årets Profil i 1. division. Det er jeg rigtig taknemmelig over. Det er fedt, siger Emil Nielsen.

- De har måske set noget, som, de synes, var godt, og det er bare prisværdigt, at det er ens modspillere, der stemmer på én som Årets Profil. Det er stort at få prisen, siger Roskilde-profilen.

I 2013 blev han kåret til Årets Profil i 2. division, da han bombede løs i FC Roskilde og var med til at spille klubben op i 1. division. Det unikke målinstinkt sendte ham videre til den norske topklub Rosenborg BK, da han som kun 19-årig blev solgt til de norske mestre, og senere gik turen videre til AGF.

Stadig store drømme og ambitioner

I dag er Emil Nielsen 25 år. Han har smagt på nogle store og traditionsrige fodboldadresser i Skandinavien, og han har fortsat store ambitioner for sin fodbold.

- Jeg vil nå det ypperste af mit potentiale. Jeg har lige så store ambitioner, som da jeg som 19-årig blev solgt til Rosenborg, fortæller Emil Nielsen.

- Jeg vil nå så langt som overhovedet muligt. Jeg har stadig mine drømme og mine mål. Jeg har stadig rigtig store ambitioner og drømme med min fodboldkarriere, og dem har jeg i sinde at opnå, siger Årets Profil i 1. division.

Spillerforeningen bringer mandag en podcast med Emil Nielsen, hvor man kommer helt tæt på Årets Profil i 1. division.

Seneste fem vindere:*

2017/2018: Anders Dreyer
2016: Mikkel Rygaard
2015: David Boysen
2014: David Boysen
2013: Kasper Fisker

*Tidligere har det været årskåringer, men det er fra denne sæson lavet om til sæsonkåringer.

Om prisen

Sammen med spillerne hylder Spillerforeningen hvert år Årets Profil i 1. division. Det er altså kollegerne, der stemmer og vælger Årets Profil. Spillerforeningen har uddelt priser til profilerne i divisionerne siden 1989.

Få opdateringer fra os

Bliv opdateret på det seneste omkring Spillerforeningens aktiviteter og det danske fodbold miljø. Få nyheder og annonceringer af events direkte i din indbakke.