31. 10. 2019

Fodboldspillere i Skandinavien enige: Vi vil spille på græs

En ny, fælles undersøgelse blandt de bedste fodboldspillere i Skandinavien viser, at spillerne peger på græs som deres foretrukne underlag. Undersøgelsen viser også, at spillerne mener, at skiftet mellem græs og kunstgræs øger belastningen og forårsager flere skader.

Det er fodboldspillernes vigtigste arbejdsredskab. Fodboldbanerne. Derfor er kvaliteten af underlaget helt afgørende for, at spillerne kan udføre deres arbejde tilfredsstillende. Og netop banernes underlag sætter en ny, fælles skandinavisk undersøgelse fokus på.

For første gang nogensinde er spillerforeningerne i Sverige, Norge og Danmark nemlig gået sammen om en fælles undersøgelse om spillernes holdning til underlaget. Og det helt oplagte spørgsmål lyder:

Hvis du selv kunne bestemme underlaget i din klub, hvilket underlag ville du så vælge?

Læs også: Det er jo nørderi på meget højt niveau

Svaret på det spørgsmål er spillerne i Sverige, Norge og Danmark enige om. Hele 85% af de spillere, som har svaret på spørgeskemaet på tværs af nationerne, svarer græs. 9% peger på kunstgræs som deres foretrukne, mens underlaget for 6% ingen rolle spiller.

Samtidig svarer 90% af spillerne, at de mener, man bør investere pengene i bedre græsbaner, mens 10% af de adspurgte 460 spillere peger på kunstgræs.

Kunstgræs øger belastning og forårsager skader

I både Sverige, Norge og Danmark findes der kunstgræsbaner i de to bedste herreligaer og den bedste damerække. Det betyder skiftende underlag for spillerne. Og det er ikke noget, de bryder sig om, viser undersøgelsen.

Således viser svarene fra de tre skandinaviske lande, at 90% af undersøgelsens respondenter på tværs af landene har oplevet, at ’et skifte mellem kunstgræs og almindeligt græs øger den fysiske belastning på min krop.’ Kun 2% oplever ikke, at skiftet øger den fysiske belastning. For de sidste 8%, spiller det ingen rolle.

Og på spørgsmålet om, hvilket underlag, spillerne mener, der forårsager flest skader, svarer hele 95% da også kunstgræs, mens 5% peger på græsbaner.

Spillernes mening bør blive hørt

Med det tydelige billede, som undersøgelsen giver – både totalset og i de enkelte lande – bør man lytte til spillerne og prioritere bedre græsbaner, mener direktør i Spillerforeningen Mads Øland.

- Fodboldbanen er en helt essentiel del af professionel fodbold. Og her er det altså spillerne, der er eksperter. Det er dem, der – uge efter uge, år efter år – spiller på banerne. De mærker forskellene og begrænsningerne, de mærker den fysiske belastning, og det er dem, der udfører deres arbejde der. Det er deres arbejdsplads. Deres kontor. Deres helbred. Så dem skal vi selvfølgelig lytte til.

- Elitesport handler om at præstere. For at præstere skal man have de bedst mulige forudsætninger. Så hvorfor ikke tilbyde spillerne de bedste forudsætninger? Spillerne peger i vores undersøgelse helt tydeligt på, at de foretrækker græsbaner, så hvorfor ikke give dem de arbejdsbetingelser, de jo med al tydelighed foretrækker, når det beviseligt sagtens kan lade sig gøre at lave gode græsbaner – også i Danmark?

- Gode græsbaner kræver, at man prioriterer og investerer i arbejdet med banerne. Nogle klubber gør allerede et godt stykke arbejde med græsbaner og stor ros til dem for det. Det kan vi fra spillerside kun opfordre til, at man gør flere steder. Vi skal og bør hæve niveauet for kvaliteten af fodboldbaner i Danmark. For spillernes skyld og for fodboldens skyld, siger Mads Øland.

Hvert år kårer Spillerforeningen Danmark Bedste Bane for at sætte fokus på gode bane, og her er det hvert år græsbaner, der topper listen.

Om undersøgelsen:

• 460 spillere har deltaget i undersøgelsen, som er sendt ud til 1348 spillere, hvilket giver en svarprocent på 34%
  • Undersøgelsen blev gennemført i perioden den 2. til den 19. september
  • Undersøgelsen er foretaget af spillerforeningerne i henholdsvis Sverige, Norge og Danmark
  • Respondenter i undersøgelsen er herrespillere fra de to bedste rækker og kvindespillere fra den bedste række
  • Læs hele undersøgelsen her