Artikel11.11.2019

Spillerforeningen hilser nye regler for doping velkommen

Nye anti-dopingregler er blevet vedtaget på WADA’s verdenskonference i Polen. Det betyder bl.a., at atleter straffes mildere for ’social drugs’, som Spillerforeningen i årevis har kæmpet for.

Af Martin Dons

- Det er en tiltrængt ændring.

Sådan beskriver direktør i Spillerforeningen, Mads Øland, særligt én af de ændringer, som blev en realitet, da det internationale antidoping-agentur, WADA, i sidste uge vedtog nye anti-dopingregler på deres verdenskonference om doping i sport.

»Vi er selvfølgelig imod snyd og doping – det må der ikke herske tvivl om. Men vi har i årevis argumenteret for, at sanktionsrammen skulle sættes ned i sager om substances of abuse, fordi brug af ’social drugs’ ikke handler om at snyde eller forbedre sin præstation«

Her blev det nemlig besluttet at nedsætte sanktionsrammen i sager om substances of abuse, der er såkaldte ’social drugs’, som er taget uden intentioner om at forbedre sin sportslige præstation.

Tidligere var sanktionsrammen helt op til fire år, men den er nu reduceret til maksimalt tre måneder. Det er en reduktion, som Spillerforeningen sammen med en række spillerforeninger har kæmpet for i årevis. Derfor skaber regelændringen glæde os foreningens direktør Mads Øland.

- Det er rigtig positivt, at WADA har lyttet. For straffen har været urimelig og helt ude af proportioner. Vi er selvfølgelig imod snyd og doping – det må der ikke herske tvivl om. Men vi har i årevis argumenteret for, at sanktionsrammen skulle sættes ned i sager om substances of abuse, fordi brug af ’social drugs’ ikke handler om at snyde eller forbedre sin præstation, forklarer Mads Øland.

- Derfor er det også glædeligt, at der er kommet en væsentlig strafnedsættelse, så sager om substances of abuse nu altså maksimalt kan straffes med tre måneders karantæne, hvis det kan bevises, at stoffet ikke er taget som et præstationsfremmende middel. Og indvilliger atleten i at gå i et behandlingstilbud, kan straffen reduceres til en måned.

De nye regler i Det Internationale Kodeks for Antidoping træder først i kraft i 2021, men den internationale spillerforening, FIFPRO, har allerede meldt ud, at de vil anmode FIFA om at indføre regelændringen straks. Det bakker den danske spillerforening op om.

- Vi skal sikre, at der ikke er spillere, der i perioden frem til 2021 bliver urimelig dømt, understreger Mads Øland.

Næste skridt bliver nu at implementere WADA’s nye regler i de nationale anti-dopingregler og i den daglige administration og håndhævelse af dem. I Spillerforeningen ser man derudover frem til, at de nye krav til beskyttelse af atleter, der står frem som whistleblowers, samt at de skærpede krav på uddannelsesområdet bliver efterlevet herhjemme af hovedorganisationerne og myndighederne på området.

Få opdateringer fra os

Bliv opdateret på det seneste omkring Spillerforeningens aktiviteter og det danske fodbold miljø. Få nyheder og annonceringer af events direkte i din indbakke.