Artikel14.8.2020

Patrick Kristensen er ny rådgiver i Spillerforeningen

Den tidligere AaB-spiller skal bruge sin store erfaring fra et helt liv i fodboldverdenen til at rådgive Spillerforeningens medlemmer.

Af Martin Dons

Det er ikke en ny verden, han træder ind i. For med mere end 350 førsteholdskampe for AaB og 20 år i klubben kender Patrick Kristensen fodboldverdenen bedre end de fleste. Men det er en ny rolle, den nu tidligere fodboldspiller skal prøve kræfter med, når han allerede på mandag begynder som rådgiver i Spillerforeningen.

Den 33-årige aalborgenser bliver en del af Spillerforeningens spillerrådgivningsteam, som i forvejen tæller de to forhenværende fodboldspillere Thomas Lindrup og Allan Reese.

»Jeg er ikke i tvivl om, at tilgangen af Patrick bliver en stor gevinst for os og ikke mindst vores medlemmer«

- Rådgivningen til spillerne ude i klubberne er et vigtigt område for Spillerforeningen, og derfor er vi også rigtig glade for at få Patrick Kristensen ombord. Gennem et helt liv i fodbolden kender han branchen og har på egen krop oplevet mange af de udfordringer, man som spiller går igennem. Samtidig har Patrick via sit bestyrelsesarbejde et stort kendskab til foreningen. Og så er han et kendt ansigt og en vellidt person blandt spillerne, så jeg er ikke i tvivl om, at tilgangen af Patrick bliver en stor gevinst for os og ikke mindst vores medlemmer, siger Michael Sahl Hansen, administrativ chef i Spillerforeningen.

Patrick Kristensen havde denne sommer kontraktudløb, og dermed stod den alsidige fodboldspiller ved en skillevej. Skulle han fortsætte fodboldkarrieren eller søge nye vej ind i en civil karriere. Et telefonopkald fra Spillerforeningens administrative chef gjorde det valg nemmere og fjernede den sidste tvivl.

- Det er en fantastisk mulighed, og jobbeskrivelsen passer bare så godt på mig som person, siger Patrick Kristensen, der ikke er helt ukendt i rollen som en person, man går til, hvis man har udfordringer.

»Jeg håber, jeg kan skabe den tillid til spillerne, så de ikke er i tvivl om, at hvis der er det mindste, så kan de altid ringe til mig«

- Jeg har jo haft lidt samme rolle i AaB de senere år i forhold til de unge spillere men egentlig også i forhold de etablerede spillere, hvor de kom til mig, hvis der var knaster i deres fodboldliv. Jeg vil gerne hjælpe folk med at få det hele til at gå op i en højere enhed. Det har jeg selv prøvet på at få det til at gøre i en lang fodboldkarriere, for det er, når tingene går op i en højere enhed, man får de fedeste øjeblikke, siger Patrick Kristensen, der har vundet to danske mesterskaber med AaB.

Den nye rolle som rådgiver betyder, at Kristensen skal rundt og besøge trupperne i det danske fodboldlandskab. Spillerforeningen besøger flere gange i løbet af sæsonen trupperne i de bedste danske rækker, og med den nye overenskomst fra december sidste år skal rådgiverne nu også til at besøge U17- og U19-trupper.

- Jeg glæder mig til at komme ud i klubberne og snakke med spillerne og stå til rådighed for dem. Jeg ved, at mange af spillerne kun tænker på fodbold, fordi det er der, de skal præstere, og så kan det være svært at overskue det, der er uden for banen. Og det er der, jeg kommer ind i billedet. Jeg håber, jeg kan skabe den tillid til spillerne, så de ikke er i tvivl om, at hvis der er det mindste, så kan de altid ringe til mig, og så skal jeg nok hjælpe dem bedst muligt, siger Patrick Kristensen.

Patrick Kristensen er ikke helt ny i Spillerforening-regi. Kristensen har nemlig i de seneste syv år siddet i Spillerforeningens bestyrelse.

Få opdateringer fra os

Bliv opdateret på det seneste omkring Spillerforeningens aktiviteter og det danske fodbold miljø. Få nyheder og annonceringer af events direkte i din indbakke.