Artikel17.12.2020

Tidligere landsholdsanfører skal være med til at sætte mere fokus på kvindefodbolden

Line Røddik Hansen er ansat som en del af Spillerforeningens rådgivningsteam. Den tidligere Barcelona- og Ajax-spiller skal være med til at sætte endnu mere fokus på kvindefodbolden.

Af Martin Dons

Der skal et endnu større fokus på kvindefodbolden i Spillerforeningen. Det er et erklæret mål fra bestyrelsen, og med ansættelsen af den tidligere danske landsholdsanfører Line Røddik Hansen viser bestyrelsen med al tydelighed, at den mener det.

Det nye job i Spillerforeningen betyder samtidig, at 32-årige Røddik stopper sin aktive karriere, som har budt på udlandsophold i Tyresö FF, FC Rosengård, Lyon, FC Barcelona og Ajax, mens hun herhjemme har tørnet ud for Brøndby IF og FC Nordsjælland.

- Det bliver selvfølgelig meget specielt at stoppe. Men jeg glæder mig til min nye rolle. Det er super rart at vide, at når jeg nu skal lægge fodbolden bag mig, så har jeg noget nyt at starte i, som jeg synes er spændende, og som jeg brænder for, siger Line Røddik Hansen.

Hun vendte i sommeren 2019 hjem til Danmark efter næsten ti år i udlandet, hvor hun har oplevet fire forskellige, nationale ligaer, så hun kommer hjem med masser af erfaring, som hun nu er klar til at bruge i sin nye rolle, hvor hun altså skal være med til at sætte endnu mere fokus på kvindefodbolden.

- Selv om der selvfølgelig er sket meget, mens jeg har været væk, synes jeg stadig tydeligt, jeg kan mærke, at vi halter efter ligaerne omkring os. Vi skal ikke sammenligne os med eksempelvis England, men derimod vores naboer Sverige og Norge, som i flere år har kunnet give et mere professionelt setup til spillerne.

- Jeg flyttede selv til Sverige tilbage i 2010 og mærkede en kæmpe forskel, og i dag ser vi flere og flere af de danske spillere rejse til udlandet for at få muligheden for at leve et professionelt liv og rigtig kunne fokusere på fodbolden. Det er der stadig ikke samme muligheder for i Danmark, men det er det, vi skal stræbe efter i Danmark, siger Røddik, der dog også har set forbedringer, siden hun er kommet tilbage til dansk fodbold.

- Kvindeligaen har fået et løft og flere nye hold er kommet til og vil være med i toppen. Men mit håb er, at man en dag også ville kunne blive hjemme i Danmark og få lov til at kunne fokusere på sin fodbold under gode forhold og kunne være professionel og ikke behøve at tage til udlandet for det.

I Spillerforeningen bliver Line Røddik Hansen en del af et stærkt spillerrådgivningsteam, som i forvejen består af de tidligere fodboldspillere Thomas Lindrup, Allan Reese og Patrick Kristensen.

- Kvindefodbolden er inde i en rigtig god udvikling i øjeblikket, og det har været et fokuspunkt for bestyrelsen at styrke os på det område. Derfor er vi meget glade for og tilfredse med, at vi har fået muligheden for at tilknytte en kapacitet som Line, der kommer med stor erfaring fra både klub- og landshold. Vi er sikre på, at hun bliver en vigtig medspiller i styrkelsen af kvindefodbolden i Spillerforeningen, siger Michael Sahl Hansen, direktør i Spillerforeningen.

Line Røddik Hansen, der har en kandidat i idrætsvidenskab fra Gymnastik- och idrottshögskolan i Sverige og UEFA A-trænerlicens, begynder sin fuldtidsstilling i Spillerforeningen til januar.

Få opdateringer fra os

Bliv opdateret på det seneste omkring Spillerforeningens aktiviteter og det danske fodbold miljø. Få nyheder og annonceringer af events direkte i din indbakke.