Presse9.2.2022

18-årige Kathrine Kühl er Årets Kvindelige Talent 2021

Mere end halvdelen af de danske, kvindelige fodboldspillere skrev Kathrine Kühl, da de skulle stemme på landets største fodboldtalent.

18-årige Kathrine Kühl er Årets Kvindelige Talent 2021

Af Martin Dons

Man forstår godt, hvis Kathrine Kühl i løbet af det seneste år et par gange har haft træng til at knibe sig selv i armen. For selv om dåbsattesten afslører, at hun i første halvdel af 2021 kun var 17 år, så bød foråret på landsholdsdebut for den talentfulde midtbanespiller.

Og himmelflugten fra den nordsjællandske teenager er der blevet lagt mærke til. For Kathrine Kühl fik mere end halvdelen af stemmerne, da de danske, kvindelige fodboldspillere skulle stemme på Årets Kvindelige Talent 2021.

- Jeg havde slet ikke set den komme. Overhovedet. Så det er stort at komme tilbage her fra ferien og så vinde sådan en pris. Det kan man ikke være andet end taknemmelig for. Det er en god start på året, siger Kathrine Kühl efter en af de mange, hårde opstartstræninger på Right to Dream Park i Farum.

- Det er virkelig stort, og det er jeg virkelig taknemmelig for. Fordi jeg synes, at konkurrencen er helt vild hård - især her i ligaen. Der er virkelig mange store, unge talenter - også på vores eget hold. Så jeg er bare vildt taknemmelig og stolt over det, lyder det ydmygt.

Men måske var det i virkeligheden kun Kühl selv, der ikke havde set den komme. For løber man året igennem for midtbanespilleren, kan man se, det tæller ni landskampe. Derudover udmærker hun sig som en profil for FC Nordsjælland og i Gjensidige Kvindeliga.

- Det har helt sikkert været et af mine bedste fodboldår indtil videre, hvor jeg har rykket mig allermest. Både på grund af min landsholdsdebut, som har fyldt rigtig meget og været en stor motivation for mig, men også den måde, som vi har rykket os her i FC Nordsjælland og min rolle på det her hold. Det har været virkelig udviklende. Så helt sikkert et stort udviklingssår for min side af, siger Kathrine Kühl.

- Min rolle udvikler sig meget hele tiden. Jeg har fået mere og mere ansvar på banen, end jeg måske har haft tidligere. Også fordi jeg er ved at blive en lidt mere erfaren spiller, som også skal tage sig af de nye, som kommer op på vores hold. Så lidt mere ansvar på mine skuldre, som jeg også gerne selv vil tage mere af. Det arbejder jeg meget med.

Hun ser fodboldbanen som sit frirum. Et frirum, som hun deler med sine holdkammerater, og hun er da heller ikke sen til at sende en anerkendelse deres vej som en af årsagerne til, hun har modtage den prestigefyldte pris.

- Det, at jeg spiller sammen med mine holdkammerater hver dag, gør mig endnu bedre hver eneste dag. Det også dem, der er en stor del af den her pris, siger Kathrine Kühl, der er en del af det kvindelandshold, der mandag den 14. februar rejser til Portugal og deltager i Algarve Cup.

Prisen uddeles af DBU og Spillerforeningen.

Om Årets Kvindelige Talent

Den prestigefyldte titel uddeles én gang om året til den mest lovende, danske spiller i den danske liga eller udlandet, som er under 22 år på afstemningstidspunktet.

Valget foretages af fodboldspillere i den hjemlige Danmarksturnering og de danske udenlandsprofessionelle. Det er ikke muligt at stemme på en spiller fra sin egen klub.