Presse8.2.2022

Spillerne har stemt: Her er de bedste spillere i 2021

Der er fire ændringer på Årets Mandlige Hold 2021 sammenlignet med året før. Det er spillerne selv, der har stemt.

Spillerne har stemt: Her er de bedste spillere i 2021

Af Martin Dons

Med et helt blank holdkort skulle de danske professionelle fodboldspillere i ind- og udland sætte et hold med de spillere, som – efter deres mening – havde præsteret bedst i kalenderåret 2021. Og ikke helt uventet er det med Leicester-kaptajnen Kasper Schmeichel i kassen.

Den 35-årig målmand har været på holdet siden 2013, hvor han erobrede pladsen fra den tidligere Manchester United-keeper Anders Lindegaard.

Det danske forsvar er identisk med landstræner Kasper Hjulmands foretrukne. Årets Mandlige Fodboldspiller, Simon Kjær, danner i midterforsvaret par med den danske Champions League-vinder Andreas ’AC’ Christensen, der afløser Jannik Vestergaard. På back-positioner er Joakim Mæhle, der i år for første gang var nomineret til Årets Mandlige Fodboldspiller, og Daniel Wass valgt.

Den danske midtbane er en kopi af den, der sikrede dansk EM-succes i sommer. Mikkel Damsgaard afløser Christian Eriksen fra holdet i 2020. Det er første gang, Sampdoria-spilleren er stemt ind på Årets Mandlige Hold i Danmark. Han danner midtbane med Thomas Delaney og Pierre-Emile Højbjerg, der var nomineret til Årets Mandlige Fodboldspiller.

I den forreste kæde er der debut til Andreas Skov Olsen. Årets Mandlige Talent fra 2019 danner trio med Kasper Dolberg og Andreas Cornelius, der bomber mål ind i tyrkisk fodbold. Mens Dolberg er genganger fra sidste års hold, så afløser Skov Olsen og Cornelius Yussuf Poulsen og Marten Braithwaite.

Målmand: Kasper Schmeichel
Forsvar: Daniel Wass, Simon Kjær, Andreas ’AC’ Christensen, Joakim Mæhle
Midtbane: Thomas Delaney, Pierre-Emile Højbjerg, Mikkel Damsgaard
Angreb: Andreas Skov Olsen, Kasper Dolberg, Andreas Cornelius

Om Årets Mandlige Hold

Spillerne i de hjemlige ligaer og de danske spillere i udlandet står får udvælgelsen af spillere til Årets Hold. De spillere, der får flest stemmer i deres respektive kæder, bliver udtaget. Formålet er at fremhæve de bedste danske spillere på alle positioner.