PROPOSITIONER

Årets Mandlige Fodboldspiller
Årets Mandlige Fodboldspiller i Danmark vælges én gang om året blandt fodboldspillerne i den hjemlige Danmarksturnering samt de danske udenlandsprofessionelle fodboldspillere.

• Først indstiller hver spillertrup i Danmarksturneringen samt gruppen af udenlandsprofessionelle fodboldspillere ved landsholdets anfører hver op til 5 fodboldspillere som Årets Fodboldspiller. Man må ikke indstille en fodboldspiller fra sin egen klub
  • De 3 fodboldspillere, som får flest indstillinger, udråbes som de nominerede til titlen Årets Mandlige Fodboldspiller
  • Herefter stemmer de fodboldspillere i Danmarksturneringen og de danske fodboldspillere i udlandet hver på én af de 3 nominerede. Man må ikke stemme på en spiller fra sin egen klub
  • Den spiller af de 3 nominerede, der opnår flest stemmer, er valgt til Årets Mandlige Fodboldspiller og modtager trofæet “Tacklingen” skabt af billedhuggeren Knud Nellemose
  • Forandringer i disse propositioner kan foretages af Spillerforeningens bestyrelse

Årets Kvindelige Fodboldspiller
Årets Kvindelige Fodboldspiller i Danmark vælges én gang om året blandt fodboldspillerne i 3F-ligaen samt de kvindelige danske spillere i udenlandske klubber.

• Først indstiller hver spillertrup i 3F-ligaen op til 5 fodboldspillere som Årets Kvindelige Fodboldspiller. Man må ikke indstille en fodboldspiller fra sin egen klub
  • De 3 fodboldspillere, som får flest indstillinger, udråbes som de nominerede til titlen Årets Kvindelige Fodboldspiller
  • Herefter stemmer de kvindelige medlemmer af Spillerforeningen hver på én af de 3 nominerede. Man må ikke stemme på en spiller fra sin egen klub
  • Den spiller af de 3 nominerede, der opnår flest stemmer, er valgt til Årets Kvindelige Fodboldspiller

Årets Mandlige Talent
Årets Mandlige Talent i Danmark vælges én gang om året af fodboldspillerne i den hjemlige Danmarksturnering samt de danske udlandsprofessionelle fodboldspillere.

• Afstemningen om Årets Mandlige Talent foretages i slutningen af kalenderåret
  • Årets Mandlige Talent vælges blandt alle spillere under 22 år på afstemningstidspunktet i de danske ligaer og blandt danske udlandsprofessionelle
  • Alle spillerne i Superligaen, 1. division og 2. division stemmer på den spiller, de mener, er Årets Mandlige Talent. Hver spiller har én stemme og må ikke stemme på en spiller fra sin egen klub. Herudover afgiver de udlandsprofessionelle spillere én stemme via landsholdets anfører
  • Den spiller, som modtager flest stemmer, er valgt til Årets Mandlige Talent i Danmark

Årets Kvindelige Talent
Årets Kvindelige Talent i Danmark vælges én gang om året af fodboldspillerne i 3F Ligaen samt de danske udlandsprofessionelle fodboldspillere.

• Afstemningen om Årets Kvindelige Talent foretages i slutningen af kalenderåret
  • Årets Kvindelige Talent vælges blandt alle spillere under 22 år på afstemningstidspunktet i 3F Ligaen og blandt danske udlandsprofessionelle
  • Alle spillerne i 3F Ligaen stemmer på den spiller, de mener, er Årets Kvindelige Talent. Hver spiller har én stemme og må ikke stemme på en spiller fra sin egen klub. Herudover afgiver de udlandsprofessionelle spillere én stemme via landsholdets anfører
  • Den spiller, som modtager flest stemmer, er valgt til Årets Kvindelige Talent i Danmark

Årets Mandlige Hold
Årets Mandlige Hold i Danmark vælges én gang om året blandt fodboldspillerne i den hjemlige Danmarksturnering samt de danske udenlandsprofessionelle fodboldspillere.

• Afstemningen om Årets Hold foretages umiddelbart efter afslutningen på Superligaens forårssæson, og kåringen finder sted i forbindelse med kåringen af Årets Fodboldspiller
  • Valget foregår ved, at alle spillere i Danmarksturneringen og samtlige udenlandsprofessionelle stemmer på de 11 danske spillere (inklusiv en målmand), der vurderes at have udmærket sig mest i det forgangne år. Det være sig i Danmarksturneringen, i andre udenlandske ligaer og/eller på det danske landshold
  • Hver spiller afgiver én stemmeseddel, og der må ikke stemmes på spillere fra ens egen klub
  • Den opstilling, hvorefter spillerne stemmes ind på Årets Hold, følger af den i sæsonen mest benyttede taktik på det danske landshold. Det vil sige, at hvis den oftest benyttede opstilling for landsholdet i det forgangne år har været fx 4-3-3, så stemmes spillerne til Årets Hold ind efter en 4-3-3 opstilling. Spillerforeningen orienterer samtidig med afstemningen alle spillere om, hvilken taktisk opstilling der skal stemmes efter
  • Det er op til den enkelte spiller at vurdere, om han vil placere en spiller til Årets Hold som værende forsvars-, midtbane- eller angrebsspiller. Dog er det et krav, for at en stemmeseddel kan være gyldig, at der tages hensyn til spillerens normale spilposition i Superligaen, anden udenlandsk liga og/eller på det danske landshold
  • De 11 danske spillere, der opnår flest stemmer på de respektive spilpositioner, er valgt til Årets Hold

Årets Kvindelige Hold
Årets Kvindelige Hold i Danmark vælges én gang om året blandt fodboldspillerne i den hjemlige Danmarksturnering samt de danske udenlandsprofessionelle fodboldspillere.

• Afstemningen om Årets Hold foretages umiddelbart efter afslutningen på 3F Ligaens forårssæson, og kåringen finder sted i forbindelse med kåringen af Årets Fodboldspiller
  • Det er op til den enkelte spiller at vurdere, om hun vil placere en spiller til Årets Hold som værende forsvars-, midtbane- eller angrebsspiller. Dog er det et krav, for at en stemmeseddel kan være gyldig, at der tages hensyn til spillerens normale spilposition i 3F Ligaen, anden udenlandsk liga og/eller på det danske landshold

Årets Profiler
Årets Profiler i Superligaen, 3F Ligaen, 1. division og 2. division vælges én gang om året af spillerne i de respektive divisioner.

• Afstemningen om Årets Profiler foretages i slutningen af kalenderåret
  • Spillerne i henholdsvis Superligaen, 3F Ligaen, 1. division og 2. division stemmer på den spiller, de mener har været Årets Profil i den division, de selv spiller i. Hver spiller har én stemme, og må ikke stemme på en spiller fra sin egen klub. For at have stemmeret skal man have deltaget i minimum én kamp i den pågældende division
  • De spillere, som får flest stemmer i henholdsvis Superligaen, 3F Ligaen, 1. division og 2. division, er Årets Profiler i de respektive divisioner

Spillernes Officielle Kåringer

ÅRETS MANDLIGE FODBOLDSPILLER

Årets Mandlige Fodboldspiller er den største pris, der kan tilfalde en dansk fodboldspiller, for det er kollegerne, der står bag kåringen.

ÅRETS KVINDELIGE FODBOLDSPILLER

Årets Kvindelige Fodboldspiller er den største hæder, man som kvindelig fodboldspiller kan modtage. Det er nemlig spillerne selv, der på årlig basis kårer Årets Kvindelige Fodboldspiller.

ÅRETS MANDLIGE TALENT

Årets Mandlige Talent uddeles én gang om året til den mest lovende danske spiller i den danske liga eller udlandet, som er under 22 år på afstemningstidspunktet.

ÅRETS KVINDELIGE TALENT

Årets Kvindelige Talent uddeles én gang om året til den mest lovende danske spiller i den danske liga eller udlandet, som er under 22 år på afstemningstidspunktet.

ÅRETS MANDLIGE HOLD

Årets Hold består af de bedste spillere i de hjemlige ligaer og af danske spillere i udlandet. De spillere, der får flest stemmer i deres respektive kæder, udtages.

ÅRETS KVINDELIGE HOLD

Årets Kvindelige Hold består af de bedste spillere i de hjemlige ligaer og af danske spillere i udlandet. De spillere, der får flest stemmer i deres respektive kæder, udtages.

ÅRETS PROFILER

Årets Profiler kåres både i 3F Ligaen, 1. division, 2. division og Superligaen. Det er de sande eksperter, spillerne i hver række, der peger på deres favorit.

FIFPRO WORLD XI

FIFPro World XI er en hyldest fra spillerne til spillerne. Verdensholdet kåres af over 65.000 professionelle fodboldspillere verden over og præsenteres ved FIFA Ballon d'Or.