Spiller til Spiller2.5.2018

4: Elitefodbold bygger på en kultur, der gør mennesker syge

Play button

Elitefodbold bygger på en kultur, der gør mennesker syge. Det mener Morten Levinsen, der kommer med et opråb via ’Spillernes Stemme’. Få historien fortalt af hovedpersonen selv.

Lyt og abonnér: Spotify, Apple Podcast, Soundcloud

Play button
Sound

Alt for mange professionelle fodboldspillere har mentale problemer. Det skyldes blandt andet tab af identitet i forbindelse karrierestoppet. Det oplevede også Morten Levinsen, da han lagde støvlerne på hylden. Det fortæller 23-årige Levinsen via ’Spillernes Stemme’, hvor han blandt andet fortæller om at skulle redefinere sig selv, psykologbesøg og et far/søn-forhold, der skulle nytænkes og gennemarbejdes.

- Som så mange andre fodboldspillere, der lægger støvlerne på hylden, har jeg også oplevet udfordringer bagefter. Det der ”bagefter” kom tidligt for mig. For kort tid siden, i en alder af 23 år, valgte jeg nemlig at indstille min karriere. Det var skræmmende. På den anden side af fodbolden gik det nemlig op for mig, at jeg ikke anede, hvem jeg var. Jeg vidste godt, hvem fodboldspilleren Morten var, men jeg anede ikke, hvem personen Morten var. Det blev jeg pludselig tvunget til at finde ud af, skriver Levinsen.

Han understreger, at fodbolden har været et positivt bekendtskab, men han mener ikke desto mindre, at ”elitefodbold bygger på en kultur, der gør mennesker syge”.

- Det må være muligt at få hele mennesker – og ikke syge mennesker – igennem og ud af fodboldverdenen. Det må kunne lade sig gøre. Men vi har tydeligvis ikke fundet formlen endnu, og hvad værre er, så lader det ikke til, at det reelt bekymrer nogen. Der er i hvert fald ikke nogen, der har råbt højt nok endnu. Derimod tillader vi, at fodboldklubber henter børn – med streg under børn – med et løfte om, at nu bliver børnene excellent, skriver Levinsen, der efterspørger forandring:

- Det ville være nemt at sige, at jeg har et ønske om at påvirke en spiller eller to med min historie. At jeg håber at kunne gøre en forskel for én enkelt spiller. Det vil jeg også, men dem, der virkelig skal lytte, er politikere, fædre, ledere, trænere og talentchefer. Det er dem, der, synes jeg, har noget at tænke over. Kig på tallene. Der er noget helt galt.