Presse19.9.2024

Fodboldlegender sender kærlig og kontant støtte til hjertet

En række tidligere fodboldspillere har ved en fælles indsats samlet et flotlot kontant beløb ind til Hjerteforeningen. Og fodboldspillerne har en ganske særlig grund til at støtte hjertesagen.

Fodboldlegender sender kærlig og kontant støtte til hjertet

Af Dan Hirsch Sørensen

Der var smil og højt humør, da en stribe fodboldlegender med den tidligere Europamester, John Faxe Jensen, og den tidligere landsholdsspiller, Marc Rieper, i spidsen samlede 50.778 kroner ind til Hjerteforeningen ved golfturneringen EY SPFO Masters i Ikast.

Og fodboldspillerne har en helt særlig grund til at give hjertet en kærlig tanke. For et par år siden blev én af deres tidligere fodboldkammerater med blå blink fragtet til Aarhus Universitetshospital i Skejby.

Den tidligere Ikast-, Silkeborg- og Brøndby-spiller, Jesper Thygesen, fik i 2022 en blodprop i hjertet og blev opereret to gange. Først blev blodproppen fjernet, og nogle dage senere fik han foretaget en firedobbelt bypassoperation.

»Det var en følelsesmæssig rutsjebanetur, fordi man ligger og tænker, »er det nu, vi slukker lyset for altid?« Der er god tid til at gøre sig tanker om det.«

Jesper Thygesen vil for altid være mærket af den oplevelse. Og han er ikke den eneste fodboldspiller, der har haft hjerteproblemer. Derfor samlede de tidligere fodboldspillere ind til Hjerteforeningen, da de i år dystede i den traditionsrige golfturnering i Ikast.

»Hjerteproblemer kan ramme os alle, og derfor vil vi gerne bakke op om den gode sag, fortæller Marc Rieper og John Faxe Jensen, der i år var holdkaptajner for de to golfhold med tidligere fodboldspillere.«

I år, hvor fodboldlegenderne samlede ind til Hjerteforeningen, var golfdagen åbenlyst en særlig begivenhed for Jesper Thygesen.

»Hjerteforeningen er oplagt en hjertesag for mig, fordi jeg har haft de udfordringer, jeg har haft. At samle ind til en organisation, som kan bidrage til forskningen og kommunikationen om hjerteproblemer, betyder meget for mig, understreger 54-årige Jesper Thygesen.«

EY SPFO Masters er en årligt tilbagevendende golfturnering, der afholdes af Spillerforeningen sammen med EY. Hvert år udvælger spillerne et velgørende formål, de ønsker at samle ind til. Sidste år var det Knæk Cancer, mens det i år er Hjerteforeningen.

Magnus Hviid

Kommunikationsdirektør