01. 12. 2010

Spillerstrejke i den italienske Serie A

De italienske spillere vil strejke og aflyser dermed spillerunden den 11.-12. december som følge af uenighed omkring kontrakter.Den italienske spillerforening, AIC, og de italienske spillere har varslet en strejke den 11.-12. december, da de ikke vil acceptere kravene fra den italienske divisionsforening, Lega Calcio, om, at spillere tvinges til at acceptere en transfer i en kontraktperiode og fjerne deres ret til at træne med førsteholdet. De kræver en ny overenskomst på rimelige vilkår.

”Vi er virkelig kede af situationen, for der var faktisk en vilje til at finde en aftale,” siger vicepræsident i den italienske spillerforening og FIFPro præsident, Leonardo Grosso og fortsætter: ”Divisionsforeningen ville fortsat diskutere sagen om at placere spillere uden for trupperne, hvilket for os var enden på forhandlingerne.”

Det italienske fodboldforbund havde håbet, at spillerne ville vente med at annoncere strejken til en afgørelse i den italienske olympiske komité var blevet taget, men det skete ikke.

Direktør i Spillerforeningen, Mads Øland, fortæller i forbindelse med den italienske konflikt:

”Lega Calcio og fodboldforbundet har altid haft en standardkontrakt som en del af overenskomsten, som de nu er blevet enige om at fjerne. Det betyder, at det i Italien forholder sig sådan, at en klub og en spillers forhold kun afhænger af kontraktens indhold modsat i Danmark, hvor vi gudskelov har en overenskomst og en standardkontrakt, som gælder uanset, hvad man skriver i den anden kontrakt.”

Spillerne annoncerede også en strejke i september, men den blev aflyst for at åbne mulighed for yderligere forhandlinger.

I 2008 betød strejker i de lavere rækker udsættelser af kampe i Serie A, som et udtryk for sympati med kollegerne. Dengang blev mange spillere i den tredje- og fjerdebedste række sendt ud i arbejdsløshed på grund af fodboldforbundets beslutning om et nyt loft over ansættelser.

”Spillerforeningen bakker den italienske spillerforening og de italienske spillere fuldt op i deres kamp for en ny overenskomst på rimelige vilkår," slutter Mads Øland.