28. 08. 2012

Syv kriterier for det gode 'tweet'

For at hjælpe professionelle fodboldspillere i deres omgang på de sociale medier, har den skotske spillerforening, PFA Scotland, opstillet syv grundlæggende anbefalinger til spillere, der ønsker at benytte Twitter.Professionelle sportsudøveres brug af de sociale medier er kommet for at blive. Twitter bliver hele tiden et mere og mere populært værktøj, når man har en kommentar til en aktuel begivenhed. Samtidig giver det fans og interesserede mulighed for at få en tættere kontakt til udøverne.

Man har dog for nyligt set flere eksempler på ytringer på Twitter, der har fået konsekvenser for den enkelte bruger. Rio Ferdinand fra Manchester United blev for nyligt idømt en bøde for et opslag på Twitter, ligesom der også herhjemme er eksempler på, at danske sportsudøvere har ytret sig uhensigtsmæssigt på det sociale medie.

Spillerforeningen mener ikke, at et forbud mod at bruge sociale medier i forbindelse med sportsbegivenheder er den rigtige vej frem. Herfra opfordres i stedet alle fodboldspillere til at bruge deres sunde fornuft og til at være bevidste om den risiko, der er forbundet med brugen af Twitter, Facebook og andre sociale medier som kommunikationsplatform.

PFA Scotland har opstillet syv grundlæggende anbefalinger til spillere, der ønsker at benytte Twitter:

1. Undgå at kommentere emner, der omhandler dommere samt emner, der kun vedrører klubben internt såsom holdudtagelse.
2. Undgå at kommentere ud fra første indskydelse.
3. Undgå at kommentere kritisk om personer med høje positioner inden for fodboldverdenen.
4. Spørg dig selv, om du ville kommentere det samme i et direkte tv-program.
5. Husk, at medierne holder øje med dine kommentarer og har ret til at offentliggøre dine kommentarer uden dit samtykke, da opslag på blogs anses for at være offentlige.
6. Vær helt sikker på nøjagtigheden og ægtheden af det, du kommenterer.
7. Hvis du er usikker på, hvorvidt dit opslag er kontroversielt, skal du ikke slå det op!

Personlig Kommunikation og Branding
I samarbejde med Study4player Online Academy tilbyder IBC Kurser onlineuddannelsen Personlig Kommunikation og Branding, hvor du bl.a. lærer at begå dig på de sociale medier. Der er studiestart den 9. oktober, og det er ikke for sent at søge optagelse. Læs mere her.Professionelle sportsudøveres brug af de sociale medier er kommet for at blive. Twitter bliver hele tiden et mere og mere populært værktøj, når man har en kommentar til en aktuel begivenhed. Samtidig giver det fans og interesserede mulighed for at få en tættere kontakt til udøverne.

2. Undgå at kommentere ud fra første indskydelse.
4. Spørg dig selv, om du ville kommentere det samme i et direkte tv-program.
6. Vær helt sikker på nøjagtigheden og ægtheden af det, du kommenterer.

Personlig Kommunikation og Branding