Artikel10.7.2020

»Det er en forudsætning for professionel fodbold, at banerne er gode«

Det gør FC Midtjylland-anfører Erik Sviatchenko stolt, at klubben har Danmarks bedste bane. Samtidig efterlyser han, at niveauet på de danske superligabaner kommer tættere på hinanden.

Af Martin Dons

Det er en følelse, de fleste fodboldspillere jagter. Følelsen og fornemmelsen af en perfekt banen. Kort klippet, plan og vandet. Det løfter humøret, øger lysten og giver en dybfølt glæde, når man er på vej ud gennem spillertunnellen.

- Når man kommer ind til en genial græsplæne, så spiller man bare bedre fodbold. Man er meget mere motiveret – man får energi af det, siger FC Midtjylland-kaptajn Erik Sviatchenko.

Tilladelse Påkrævet

Hans fodbolddagligstue er Danmarks bedste. For hjemmebanen, MCH Arena, er igen Superliga-spillernes foretrukne bane. Gennem sæsonen har udeholdets anfører gang på gang fundet en gode karakter frem, når de skulle vurdere banen.

For Erik Sviatchenko giver det en stolthed, at han har hjemme på Danmark Bedste Bane. At de to groundsmen Anders Faber Nielsen og Bjarne Rabæk gang på gang leverer en bane, som giver de bedste forudsætninger for at præstere.

- Det gør mig enormt stolt og glad, at vi gang på gang kan levere. Nu siger jeg ’jeg’ eller ’vi’, men det er jo folk, der hver eneste dag går herinde på MCH Arena og knokler for at den kan stå så skarpt som muligt. For mig er dedikationen fra Bjarne og Anders jo enormt vigtig. Man kan se, det skinner igennem, når man snakker med dem om banen. Og man ved, at når man gør sig umage, så for man oftest et rigtig godt resultat. Så det, at der bliver lagt timer og flid i, at banen står, som den gør, det er jo noget, som vi sætter stor pris.

»Der burde ikke være så stor en forskel. Jeg synes, at forskellen er mindre, når man kigger rundt i de andre europæiske ligaer, end den nogle gange er i Superligaen«

- Jeg synes, det er en enorm stor forudsætning for professionel fodbold, at banerne er rigtig gode. Det varierer en del i Superligaen. Man kan sagtens komme ind på vores bane i februar, hvor den står forholdsvis snorlige, og så kan man komme til et andet stadion i Danmark, og så står den som en mudderpøl. Og det burde ikke kunne lade sig gøre, selv om de selvfølgelig gør deres bedste for, at den står, som den skal. Man så eksempler, hvor man simpelthen ikke kunne spille kampe, fordi den står under vand. Og det er jo ærgerligt for spillerne, for folkene, der arbejder på den, og for Superligaen generelt, at man ikke kan gennemføre kampe pga. en for dårlig bane.

Derfor så FCM-kaptajnen gerne mere ensartede baner i Superligaen.

- Der burde ikke være så stor en forskel. Jeg synes, at forskellen er mindre, når man kigger rundt i de andre europæiske ligaer, end den nogle gange er i Superligaen. Det er ikke nogen stor kritik, det er mere et punkt, hvor man kunne løfte en lille pegefinger og sige, kan vi være fælles om det her og hjælpe hinanden, fremfor det bliver en form for konkurrence. For selvfølgelig er det fedt at få Danmarks Bedste Bane, men det kunne også være godt, hvis den var overalt, siger Erik Sviatchenko.

MCH Arena har vundet prisen som Danmark Bedste Bane de seneste tre år. I alt har FC Midtjyllands hjemmebane vundet fem gange, siden prisen første gang blev uddelt i 2012.

Tilladelse Påkrævet