FC København har Danmarks Bedste Bane 2014/15

Græstæppet i Telia Parken er Danmarks Bedste Bane. Det mener Superligaens anfører, der for andet år i træk kårer banen som Danmarks bedste.

For andet år i træk har anførerne i Superligaen kåret Telia Parken som Danmarks Bedste Bane. Præcis som det var tilfældet sidste år, er Telia Parkens græstæppe tæt forfulgt af græsset hos de nykårede danske mestre fra FC Midtjylland.

Faktisk lå midtjydernes underlag i førerposition forud for forårssæsonen, men et nyt græstæppe i Telia Parken endte med at gøre udslaget. Det er Anders Hørsholt, administrerende direktør i FC København, ikke overraskende glad for.

- Vi er selvfølgelig godt tilfredse med den her kåring, som er et resultat af, at vi bruger mange ressourcer og har meget dygtige folk til at skabe den bedst tænkelige bane, som er helt afgørende for, at spillerne kan give det bedst mulige produkt for tilskuere og tv-seere. Det er vi glade for bliver anerkendt, udtaler Anders Hørsholt.

Spillerforeningens formand ønsker FC København stort tillykke med kåringen.

- Vi ønsker FC København stort tillykke med titlen som Danmarks Bedste Bane. Formålet med vores kåring er at sætte fokus på gode baner, og det kan vi konstatere, at FC København har – særligt efter de lagde nyt græstæppe. De nye græstæpper i både Telia Parken og på Brøndby Stadion er blevet varmt modtaget af anførerne, og det hæfter vi os selvfølgelig ved. Når det er sagt, skal vi også hylde de klubber med dygtige groundsmen, som har fornuftige baner uden at anlægge nyt græs. Det gælder bl.a. både i FC Midtjylland og i AaB, udtaler Thomas Lindrup, Spillerforeningens formand.

Superligaklubbernes anførere har efter hver udekamp bedømt den bane, som de har spillet på. Bedømmelsen er sket efter en skala fra 1-5, hvor 1 er elendig og 5 er fantastisk. Anførernes rangering har resulteret i følgende stilling (vinderen findes efter 15 hjemmekampe):

1. FC København 4,27
2. FC Midtjylland 4,07
3. AaB 3,67
4. Esbjerg fB 3,57
5. Randers FC 3,47
6. Silkeborg IF 3,46
7. OB 3,33
8. Hobro 3,13
9. Brøndby IF 2,73
10. SønderjyskE 2,57
11. FC Vestsjælland 2,47
12. FC Nordsjælland 1,80

Udvalgt statistik

• Fem baner har modtaget bundkarakteren 1. Det er Telia Parken (1), DS Arena (1), Sydbank Park (2), Brøndby Stadion (6) og Farum Park (8).
  • Siden der blev lagt nyt græstæppe i Telia Parken, er banen blevet bedømt seks gange. Her har underlaget modtaget topkarakteren 5 fire gange, mens det nye græstæppe to gange er blevet bedømt til en 4’er.
  • Forud for forårssæsonen var MCH Arena i front (4,33), mens Telia Parken indtog tredjepladsen (4,0). Se hele forårsstillingen her
  • 12 gange er Farum Park blevet bedømt som værende under middel (fire 2’ere og otte 1’ere).